29 maart 2024

SN 2011fe geldt voortaan als benchmark voor type Ia supernovae

SN2011fe

Credit: B. J. Fulton, Las Cumbres Observatory Global Telescope Network.

De supernova die 24 augustus 20011 in het spiraalstelsel M101 in het sterrenbeeld Grote Beer verscheen was zo normaal in al z’n kenmerken, dat ‘ie door sterrenkundigen van de internationale Nearby Supernova Factory (SNfactory) uitgeroepen is tot benchmark voor toekomstige supernovae van hetzelfde type. SN 2011fe, zoals de supernova heette, was van het type Ia, welke ontstaat als een witte dwerg te zwaar wordt door massatoevoer van een begeleidende ster. De afstand tot M101 en daarmee tot SN 2011fe is slechts 21 miljoen lichtjaar, voor sterrenkundige begrippen is dat om de hoek. Dat maakte de supernova vanaf het begin een object dat zowel door professionals als door amateurs kon worden bekeken en gefotografeerd. De SNfactory onder leiding van Greg Aldering (Berkeley Lab) kon SN 2011fe gedurende 32 nachten spectrografisch volgen, twee weken voorafgaand aan het maximum van de supernova tot drie maanden na het maximum. In de video hieronder zie je de lichtsterkte van SN 2011fe als functie van tijd, in de verschillende delen van het electromagnetisch spectrum.

Geïnteresseerd in de benchmark van SN 2011fe? Lees dan hier het uitgebreide wetenschappelijke artikel van de Nearby Supernova Factory, binnenkort te verschijnen in het vakblad Astronomy & Astrophysics. Bron: Berkeley.