Site pictogram Astroblogs

Mogelijk nieuwe vorm van materie gevonden: kernpasta

representatie van neutronenster

Schematische weergave van een neutronenster. De kernpasta bevindt zich aan de binnenkant van de korst, aan de grens met de buitenkern. © University of Alicante

Wetenschappers hebben mogelijk een nieuwe vorm van materie gevonden: het zogenaamde “kernpasta”. Deze zeldzame vorm van materie kan alleen bestaan in objecten met ultrahoge dichtheid, zoals neutronensterren. Hier worden atoomkernen zo dicht opeen gepakt, dat ze zichzelf gaan uitlijnen in pastavormen: sommige als platte “vellen” zoals lasagna, andere in slierten zoals spaghetti. Deze formaties zijn vermoedelijk verantwoordelijk voor de minimale rotatiesnelheid van dit soort sterren, zo blijkt uit een nieuwe studie.Deze nieuwe fase van materie is jaren geleden al voorgesteld, maar nog nooit experimenteel bevestigd. Nu heeft men bewijs gevonden voor kernpasta in de rotatiesnelheid van een speciale klasse van neutronensterren die pulsars genoemd worden. Pulsars stoten licht uit in de vorm van twee “bundels”, ongeveer zoal bij een vuurtoren. Naarmate de pulsar ronddraait, zal de bundel steeds buiten en binnen gezichtbereik draaien. Aan de hand hiervan kan de rotatiesnelheid van de pulsar gemeten worden.

pulsar2012