Site pictogram Astroblogs

Posities planeten tonen weinig donkere materie in het zonnestelsel aan

donkere_materieVolgens de laatste inzichten zijn de sterrenkundigen van mening dat 4,9 procent van het gehele heelal uit normale materie bestaat, donkere materie is goed voor 26,8 procent en de rest (68,3%) wordt gevormd door donkere energie. Alleen naar materie kijkend zou 80% van onze Melkweg uit donkere materie bestaan, de overige 20% uit gewone materie. Op basis hiervan zou je denken dat ons eigen zonnestelsel ook doordrenkt moet zijn met donkere materie en dat heeft al eens geleid tot een schatting van het aantal botsingen van deeltjes donkere materie met een menselijk lichaam tussen de 10 per jaar en één per minuut – iets waar je gelukkig totaal niets van merkt.De twee Russische sterrenkundigen Nikolay Pitjev en Elena Pitjeva (Universiteit van St. Petersburg) denken dat de aanwezigheid van donkere materie wel degelijk merkbaar moet zijn: niet op ons menselijk lichaam, maar wel op de banen van de planeten in ons zonnestelsel, dankzij de gravitationele invloed van donkere materie. Vandaar dat het tweetal de archieven in is gedoken en de exacte posities van de planeten aan de hemel sinds 1910 op een rijtje heeft gezet, 677.000 posities in totaal (zie afbeelding).

zonnestelsel

De uitkomst is verrassend: ze konden geen merkbaar effect uit de gegevens halen. Ze denken dat de hoeveelheid donkere materie binnen de baan van de planeet Saturnus in ieder geval kleiner is dan 1,7 x 10-10 zonsmassa, da’s ongeveer de massa van een grote planetoïde. En da;s best vreemd, want als er vier keer zo veel donkere materie in de Melkweg is als gewone materie, waarom zie je die verhouding dan niet in ons zonnestelsel? Bron: Technology Review.