28 maart 2024

Planetoïde 2011 EO40 mogelijk de bron van de Tsjeljabinsk-meteoriet

Foto van de meteoor die boven Tsjeljabinsk explodeerde. Credit: Aleksandr Ivanov/Wikipedia.

Op 15 februari van dit jaar explodeerde boven de stad Tsjeljabinsk in het zuiden van de Oeral in Rusland een grote meteoriet van zeventien meter doorsnede, die voor veel schade en gewonden in de stad en omgeving zorgde. Kort na de gebeurtenis werd al duidelijk dat de meteoriet afkomstig moest zijn van een planetoïde die behoort tot de zogenaamde Apollo familie, maar de vraag was van welk lid van die familie. Op basis van berekeningen aan de baan van de Tsjeljabinsk-meteoriet komen de Spaanse sterrenkundige Carlos de la Fuente Marcos en zijn broer Raul (Complutense Universiteit van Madrid, Spanje) tot de identificatie van de dader: planetoïde (285028) 2011 EO40, een rots óf een ‘cluster van rotsen’ van 200 meter doorsnede.

Baan van planetoïde (285028) 2011 EO40

Baan van planetoïde (285028) 2011 EO40. Credit: NASA

Sterrenkundigen denken dat niet alle planetoïden dichte objecten zijn, maar soms verzamelingen van losse rotsen, lichtjes bijeengehouden door de zwaartekracht. Eén van die rotsen van planetoïde 2011 EO40 zou zich los hebben geweekt van de rest en het vrije pad hebben gekozen, eindigend in de atmosfeer boven Tsjeljabinsk. Als 2011 EO40 echt de bron van die meteoriet is zou dat betekenen dat er nog meer meteorieten van die planetoïde kunnen komen. 2011 EO40 staat al op een lijst van het Minor Planet Center (MPC) in Cambridge, Massachusetts, met voor de aarde gevaarlijke objecten, dus als de broertjes de la Fuente Marcos gelijk hebben moeten we die nog beter in de gaten houden. Hier is het wetenschappelijke artikel dat zij geschreven hebben over de Tsjeljabinsk-meteoriet in de identificatie van planetoïde 2011 EO40 als de bron. Bron: New Scientist.