29 maart 2024

Voor de liefhebbers: Data Release 10 van de Sloan Digital Sky Survey III is verschenen

dr10

Credit: SDSS

Vermoedelijk weinigen zullen er wakker van liggen, maar toch maak ik er maar even melding van: gisteren is de zogenaamde Data Release 10 (DR10) op het internet verschenen van de Sloan Digital Sky Survey III (SDSS-III). Het bevat onder andere de spectrografische gegevens in infrarood licht van 60.000 57.454 sterren in en rondom de Melkweg. Op de afbeelding hierboven zie je de spectra van twee van die sterren, eentje in de centrale verdichting van de Melkweg die heel veel metalen bevat – alle elementen zwaarder dan waterstof en helium noemen de sterrenkundigen metalen – en eentje in de schijf van de Melkweg die weinig metalen bevat. de gegevens van DR10 zijn verzameld in het kader het Apache Point Observatory Galactic Evolution Experiment (APOGEE), samen met BOSS, MARVELS en SEGUE één van de deelprojecten van SDSS-III. Met APOGEE wil men een driedimensionale kaart maken van de sterren in de Melkweg, inclusief hun spectra, en daarmee wil men meer te weten komen over het ontstaan en de ontwikkeling van de Melkweg. Mocht je in de DR10 willen duiken: dat kan via de Object Explorer van SDSS-III. Hieronder bijvoorbeeld de pagina van die ster vol met metalen.

DR10_server

Credit: SDSS

Er is ook een wetenschappelijk artikel verschenen over DR10 en dat kan je hier lezen. Lekkere zomerse lectuur, stukje Jupiter-taart erbij, heerlijk!

1. Olaf van Kooten zegt

Waarom krijgen we hier bericht van?

2. Ja goede vraag. Ik zie dat het een zogenaamde ‘pingback’ is, die krijg ik vaker te zien als de blog linkjes bevat. Maar die verschijnen dan altijd direct na publicatie van de blog, niet uren of dagen later pas. Ik zal ‘m weghalen.