29 maart 2024

Nieuwe 3D-kaart toont grote structuren heelal negen miljard jaar geleden

3D

Credit: FastSound/NAOJ.

Japanse en Engelse sterrenkundigen van drie universiteiten hebben met het FastSound project een driedimensionale kaart van het heelal gemaakt tot een afstand van negen miljard lichtjaar, d.w.z.dat  terug reikt tot negen miljard jaar geleden, toen het heelal nog maar 4,8 miljard jaar oud was. De nieuwe kaart – hierboven te zien – heeft een breedte van 600 miljoen lichtjaar en een diepte van twee miljard lichtjaar, aan de hemel een oppervlakte van 2,5° x 3°. Uiteindelijk wil men met het project dertig vierkante graad aan de hemel opmeten en dan tot tien miljard lichtjaar ver weg gaan. Men heeft voor het vervaardigen van de 3D-kaart gebruik gemaakt van de Fiber Multi-Object Spectrograph (FMOS) op de Japanse Subaru Telescoop op Hawaï. De stippen in de 3D-kaart zijn sterrenstelsels en hun kleur geeft de snelheid van stervorming aan. Aan de hand van de kaart kan men zien dat de samenballing van de sterrenstelsels door de gravitatiekracht tot clusters negen miljard jaar geleden nog niet zo ver was gevorderd als tegenwoordig. In de afbeelding zie je onderaan ook een verwijzing naar de 3D-kaart die met de SDSS in 2012 is gemaakt en die lang niet zo ver reikt als de 3D-kaart van Fastsound. Bron: Universe Today.