29 maart 2024

Hubble classificatie van sterrenstelsels kwam 11 miljard jaar geleden ook al voor

De Hubble-classificatie

Credit: NASA, ESA, M. Kornmesser

Sterrenkundigen delen de sterrenstelsels in het heelal in navolging van de Amerikaanse sterrenkundige Edwin Hubble in een aantal soorten in, te weten de spiraalstelsels, met spiraalarmen die uit een kleine kern komen, balkspiraalstelsels, waarbij de spiraalarmen ontspringen uit een brede balk in het centrum (zoals onze Melkweg) en tenslotte de elliptische stelsels, die geen spiraalarmen of schijf kennen en vrij vormloos zijn. Tussen de (balk-) spiraalstelsels en de ellipsstelsels zit nog een tussenvorm, de lensvormige sterrenstelsels. Deze indeling van de sterrenstelsels wordt de Hubble-classificatie genoemd en vanwege de vorm van de classificatie spreekt men ook wel van het stemvorkdiagram.

Hubble classificatie

Credit: NASA & ESA

De vraag die sterrenkundigen zich stellen is of deze classificatie in het vroege heelal ook al voor kwam en het antwoord is daar onlangs op gegeven door de Hubble ruimtetelescoop, welke genoemd is naar de naamgever van de classificatie. Van sterrenstelsels tot 8 miljard lichtjaar wist men dat de classificatie was zoals tegenwoordig, maar met de zogenaamde CANDELS survey [1] de Cosmic Assembly Near-infrared Deep Extragalactic Legacy Survey  – waarbij men gebruikt heeft gemaakt van Hubble’s Wide Field Camera 3 (WFC3) – is die grens opgeschoven naar 11  miljard lichtjaar, 80% van de leeftijd van het heelal bestrijkend. Toen al waren vorm, kleur en grootte van sterrenstelsels in overeenstemming met de stemvork van Hubble. Hier het wetenschappelijke artikel erover. Bron: Hubble.