19 april 2024

Chandra ziet hoe superzwaar zwart gat Melkweg ‘voedsel weigert’

sgra_gas

Credit: X-ray: NASA/UMass/D.Wang et al., IR: NASA/STScI

Op 26.000 lichtjaar afstand bevindt zich een superzwaar zwart gat, Sagittarius A* of kortweg Sgr A* geheten, ruim vier miljoen keer zo zwaar als de zon. Het is het centrale zwart gat in de kern van onze Melkweg en in 2012 heeft de röntgensatelliet Chandra van de NASA er bij elkaar maar liefst vijf weken naar gekeken en het röntgenlicht ervan opgevangen. Het resultaat is bovenstaande foto, een compositiefoto van de röntgenwaarnemingen van Chandra in blauw en de infrarode waarnemingen van Hubble in rood en geel. Uit de waarnemingen blijkt iets opmerkelijks: van alle materiaal dat door het zwarte gat wordt aangetrokken en dat zich in diens gravitationele greep bevindt valt uiteindelijk minder dan 1% in het zwarte gat zelf, waarbij de waarneemhorizon wordt gepasseerd. Het overgrote deel wordt eerder al uitgeworpen, als een soort van kosmische anorexiapatient die eten weigert. De hoeveelheid röntgenstraling neemt hierdoor sterk af. Hieronder een impressie van de directe omgeving van Sgr A*

The supermassive black hole located 26,000 light years from Earth in the center of the Milky Way.

Credit: NASA/CXC/M.Weiss

Sterrenkundigen proberen met nieuwe technieken het zwarte gat in het centrum van de Melkweg te fotograferen en dan met name diens ‘schaduw‘. Onderzoek zoals gedaan door Chandra moet daarbij van nu zijn. Hier het wetenschappelijk artikel over de waarneming. Bron: Chandra.