29 maart 2024

ExoMars kan leven op Mars detecteren

ExoMars

ExoMars bestaat uit twee onderdelen: een lander en een orbiter. Credit: ESA

De Europese Marsrover ExoMars, die in 2018 gelanceerd zal worden, zal in staat moeten zijn om bewijs te vinden voor microscopisch leven, mits dit uiteraard aanwezig is (geweest). Deze conclusie is gebaseerd op speciale laboratoriumproeven die zijn uitgevoerd met de zogenaamde Raman-spectrometer, die aan boord van de ExoMars aanwezig zal zijn.

Men heeft gebruik gemaakt van speciale aardse microben, die stralingsbestendig zijn. Men heeft deze blootgesteld aan steeds hogere stralingsniveaus om de omstandigheden aan het oppervlak van de Rode Planeet goed na te bootsen. Het blijkt dat de raman-spectrometer zelfs bewijs van leven kan vinden als de monsters zijn blootgesteld aan stralingsniveaus van 15.000 Gray, oftewel duizenden keren hoger dan de dodelijke dosis voor mensen. Pas bij een tien keer hogere straling (150.000 Gray) worden de sporen van leven uitgewist.

Niemand weet zeker of Mars ooit een biosfeer heeft gehad, of mogelijk nog steeds heeft. De Marsrover Curiosity is uitgerust om te onderzoeken of de omstandigheden op Mars vroeger geschikt zijn geweest voor het leven. Curiosity is echter niet in staat om werkelijk te zoeken naar dit leven. Uit de resultaten die zijn verzameld door Curiosity blijkt dat Mars vroeger waterrijk moet zijn geweest. Dat wil echter niet zeggen dat ook leven aanwezig is geweest. Exobiologen kijken dan ook halsreikend uit naar de missie van ExoMars, die eindelijk definitief antwoord moet geven op de prangende vraag: is er leven op Mars (geweest)?

Bron: Universe Today