29 maart 2024

Centraal in deze planetaire nevel staat een smeulende… WC ster

HD 184738

Credit: ESA/Hubble & NASA

De prachtige foto van de planetaire nevel hierboven is gemaakt met de Hubble ruimtetelescoop. In het centrum daarvan staat de ster genaamd HD 184738 – bijgenaamd Campbell’s waterstofster, zo’n 2½° ten noorden van de bekende ster Albireo in het sterrenbeeld Zwaan. Een bijzondere ster, want hij behoort tot de zeldzame categorie van WC of [WC]  sterren, een variant van de Wolf-Rayet (WR) sterren. WR sterren zijn genoemd naar de twee Franse sterrenkundigen, Charles Wolf en Georges Rayet, die ze voor het eerst identificeerden in de 19e eeuw. Het zijn zeer zware sterren (>20 zonsmassa), die gedurende hun korte bestaan veel massa de ruimte in blazen. WC sterren hebben ook veel massa uitgespuwd, vandaar de omringende nevel rondom de hete, smeulende kern, maar ze zijn veel minder zwaar dan de WR sterren. Spuwen WR sterren veel stikstof uit, WC sterren spuwen veel koolstof (Carbon) uit, vandaar de C in hun naam. In de planetaire nevel rondom HD 184738 komt ook stof voor, vergelijkbaar met het materiaal waar de aarde ruim 4,5 miljard jaar geleden. De oorsprong van dat stof is niet bekend. Bron: NASA.