28 maart 2024

27 september a.s. De Nacht van de Europese Onderzoekers

Europese nacht van de onderzoekers

Credeit: ESA and the Planck Collaboration

Op vrijdag 27 september a.s. vanaf 18.00 uur Nederlandse tijd wordt door CERN, ESA, ESO en de UNESCO gezamenlijk de Nacht van de Europese Onderzoeker ‘Origins 2013’ georganiseerd, simultaan in drie steden in Europa, Genéve, Parijs en Bologna. Gedurende die nacht kan iedereen via een speciale webcast getuige zijn van een gevarieerd programma, dat gaat over de resultaten die behaald zijn op het gebied van deeltjesfysica en astrofysica. Over de allerkleinste schalen van de met de Large Hadron Collider ontdekte Higgs bosonen tot de grootste schalen van clusters van sterrenstelsels – onderzocht met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili – en de nagalm van de oerknal – gedetecteerd door de Planck satelliet – zal het publiek gedurende de nacht geïnformeerd worden. Eén van de gastsprekers die nacht is Franá§ois Bouchet (zie afbeelding hierboven), een onderzoeker die bij de Planck satelliet betrokken is. Om te kunnen ‘speeddaten’ met andere bezoekers tijdens de events in Genéve in Bologna moet je je hier van tevoren registreren, voor het event in Parijs is geen registratie nodig. Bron: ESA.