29 maart 2024

Witte dwerg heeft waterrijke planetoïde verscheurd

asteroid destroyed by white dwarf

© Mark A. Garlick, space-art.co.uk, University of Warwick and University of Cambridge

Astronomen hebben de restanten gevonden van een grote waterrijke planetoïde in een omloopbaan rondom een witte dwergster (het superdichte restant van een zon-achtige ster). Het gaat om de witte dwergster GD61, die zowel waterdamp en superhete rotsdeeltjes blijkt te bevatten. Deze ontdekking suggereert dat dit soort waterrijke bouwstenen van rotsachtige planeten overal in het heelal algemeen zouden kunnen zijn. Daarnaast is het onmogelijk voor een “zonnestelsel” om grote planetoïden te maken zonder ook planeten te bouwen. Het is dus goed mogelijk dat dit planetenstelsel ooit levensvatbare planeten heeft gehad.GD 61 staat op een afstand van 150 lichtjaar vanaf de aarde en is ooit een ster zoals de zon geweest. Zo’n 200 miljoen jaar geleden heeft de ster z’n buitenlagen uitgestoten en is de kern ingestort tot een ultracompact object, niet veel groter dan een planeet: een zogenaamde witte dwerg. Over zes miljard jaar staat onze zon hetzelfde lot te wachten!

Aan de hand van waarnemingen die verricht zijn met de Hubble-ruimtetelescoop blijkt de “atmosfeer” van de witte dwerg o.a. magnesium, silicium, ijzer en zuurstof te bevatten. Dat betekent dat GD 61 een rotsachtig lichaam, zoals een planetoïde, moet hebben verscheurd en opgeslokt. Bovendien bevat de atmosfeer van de witte dwerg dusdanig veel zuurstof, dat dit nooit allemaal in rotsen kan hebben gezeten. Sterker nog, de onderzoekers hebben berekend dat de verscheurde planetoïde voor zo’n 26 procent uit water moet hebben bestaan! De onderzoekers hebben verder geconcludeerd dat het verscheurde object geen komeet kan zijn geweest. Kometen zijn namelijk rijk aan koolstof en de witte dwerg blijkt niet veel koolstof in z’n atmosfeer te hebben. Aan de hand van de gegevens wordt de grootte van de planetoïde geschat op 100 tot 600 kilometer en is de ruimterots richting de witte dwerg geslingerd door de zwaartekracht van een groter object, vermoedelijk een volwaardige planeet. Bron: SPACE.com