29 maart 2024

Zelfs Hubble ziet niets meer van komeet ISON

Credit: NASA/ESA

Dat de kern van komeet ISON door de periheliumpassage langs de zon op 28 november j.l. niet heel bleef is geen nieuws meer. Maar ja, stel nou eens dat fragmenten van de kern van de komeet het perihelium wel zouden hebben overleefd, zouden die dan niet zichtbaar moeten zijn? Om dat uit te zoeken keek men op 18 december met niets minder dan de Hubble ruimtetelescoop naar het gebied aan de hemel waar mogelijke restanten zich zouden moeten bevinden. De baan van komeet ISON was nauwkeurig bekend en eventuele restanten zouden volgens de zwaartekrachtwetten van Newton dezelfde baan moeten volgen. Het resultaat van de speurtocht: Hubble zag helemaal niets, dat wil zeggen niets dat helderder is dan magnitude +25. Hierboven de foto’s van Hubble, waarop van alles te zien is – stersporen, sterrenstelselsporen, reflecties en sporen van kosmische straling – behalve mogelijke fragmenten van een komeet. Sterrenkundige Hal Weaver heeft berekend dat mocht er toch nog iets resteren van de kern, dan kan dat nooit groter dan 160 meter in diameter zijn. Afijn, als Hubble ‘m niet meer kan zien, dan hoeven wij het met ons verrekijkertje ook niet meer te proberen. 🙂 Bron: Universe Today.

1. De ‘Niet-meer-komeet’ van de eeuw.
    En als Hubble ‘m niet kan vinden hoef ik niet meer te zoeken 😉