28 maart 2024

Hubble ziet twee exoplaneten met een dicht wolkendek

Voorstelling van een exoplaneet met een dicht wolkendek bij een andere ster. Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI).

Met behulp van de Hubble ruimtetelescoop hebben sterrenkundigen aanwijzingen gevonden dat twee exoplaneten een atmosfeer hebben, waarin een dicht wolkendek voorkomt. Het gaat om de planeten GJ 436b, 36 lichtjaar van ons vandaan in het sterrenbeeld Leeuw, en GJ 1214b, 40 lichtjaar verderop in het sterrenbeeld Slangendrager (Ophiuchus). Tot nu toe was er verwarring over de aard van de atmosfeer van beide planeten: ze hadden een hoge en dichte wolkenlaag, die de atmosfeer ondoorzichtig maakte óf ze hadden een atmosfeer zonder waterstof, maar met grote hoeveelheden zwaardere moleculen, zoals waterdamp, koolmonoxide of -dioxide. Nieuwe waarnemingen met Hubble laten zien dat de atmosfeer van GJ 1214b weinig of geen waterdamp, methaan, stikstof of koolstofdioxide bevat en derhalve vermoedelijk een dicht en hoog wolkendek bevat. Over GJ 436b denkt men daar nu hetzelfde. GJ 436b wordt gezien als een ‘warme Neptunus’, omdat hij qua omvang vergelijkbaar is met Neptunus, maar veel dichterbij zijn ster staat en veel heter is. GJ 1214b is iets kleiner, maar ook warm. Het kan er minstens honderd graden zijn en daarom denkt men dat de wolken er bestaan uit een mist van kaliumchloride of zinksulfide. Hieronder de aarde, GJ 1214b, Neptunus en GJ 436b op een rijtje, ter illustratie van hun afmetingen.

credit: NASA / ESA / A. Feild and G. Bacon, STScI.

Bron: Hubble.