28 maart 2024

SpaceWarps actie Stargazing Live 2014 heeft resultaten opgeleverd

vics82-cs82

Credit: Jim Geach / VICS82

Tijdens BBC’s Stargazing Live van afgelopen week werden de mensen opgeroepen mee te doen aan SpaceWarps, een actie van de Zooniverse om met inzet van vrijwilligers gravitatie- of zwaartekrachtslenzen bij sterrenstelsels te vinden. En dat heeft een prachtig resultaat opgeleverd: maar liefst 51.199 vrijwilligers hebben dankzij de oproep meegedaan aan de actie en zij hebben bij elkaar 8.122.680 sterrenstelsels geclassificeerd, da’s pakweg 159 sterrenstelsels per persoon. Goed bezig! 😀 En da’s nog niet alles, want het gaat uiteindelijk om die gravitatielenzen en daarvan zijn er dankzij deze actie al meer dan vijftig kandidaten gevonden, zoals het exemplaar hierboven, dat de bijnaam 9io9 heeft gekregen. Het SpaceWarps team van de Zooniverse heeft van 9io9 een model opgesteld en dat vergeleken met het echte stelsel en de gravitatielens, die rechts van het centrum als de boog te zien is, links is nog een stukje te zien.

model