Hallo, deze keer geen artikel van mij over astrofotografie, maar over computersimulaties.
Naar aanleiding van de blog over de GAIA missie die ging over de baan in het L2 lagrange punt, kreeg ik een inval voor een nieuw artikel voor Astroblogs. Ik heb ooit jaren geleden
Bijzonder uitgebreid en verhelderend artikel, Jurgen! Als lezers aan de slag gaan met Jurgens programma en mooie simulaties hebben gemaakt, laat het ons dan weten, dan publiceren we deze misschien wel 😉
Een ding wat ik nog niet geprogrammeerd heb is dat ik het totale impuls van het gehele systeem naar 0 ingesteld wordt, dit is een algemene offset in de snelheid bij elk object. Dit zorgt ervoor dat het systeem niet gaat ‘driften’. In de meesten van de grv files is de offset wel voorzien, maar het is nog niet in het programma ingebouwd.
Ik vind het knap dat je die formules weet te implementeren en er iets mee weet te doen. Ik weet niet hoe Linux besturingssysteem precies werkt.
Die formules heb jij codes gegeven? En in programmeertaal dit gemaakt met behulp van die formules die lijnen en banen kan tekenen. Knappe kop hoor 😉
Oh en is Lagrangepunt niet aan elkaar geschreven? Ik weet het niet zeker hoor.
Jurgen, complimenten voor jouw simulatie hoor, ik zou ’t niet na kunnen doen. Is het ook mogelijk daarmee simulaties te doen voor de andere Lagrangepunten (aan elkaar geschreven 😉 )?
Ik heb nog wat filmkes geplaatst op Youtube:
XGrav Gravitational Motion Simulation
http://www.youtube.com/watch?v=DsPJ_1u2Q8Y
XGrav – 3D Anaglyph – using traces
http://www.youtube.com/watch?v=ov3FUB6bquE
XGrav – pertubations – crossed eyes vision
http://www.youtube.com/watch?v=gniG-a-9Rz4
XGrav – L2 Lagrange point
http://www.youtube.com/watch?v=LVhjLSIN3wQ