28 maart 2024

Onderzoekers creëren kunstmatige magnetische monopool

Voorstelling van een monopool. Credit: Heikka Valja.

Al sinds de natuurkundige Paul Dirac er in 1931 mee aan kwam zijn onderzoekers er naar op zoek: magnetische monopolen, deeltjes die slechts één magnetische pool bevatten – een noord- of een zuidpool, niet beiden. In de natuur is nooit een monopool gevonden, maar onderzoekers van het Amherst College in Massachusetts en de Aalto Universiteit in Finland onder leiding van David Hall hebben in het laboratorium wel iets gecreëerd wat er op lijkt. Magneten hebben zoals we weten een noord- en een zuidpool en als je een magneet doorzaagt heb je twee magneten, ieder met opnieuw twee polen. Hoe vaak je ‘m ook doorzaagt – tot en met losse atomen toe – je blijft twee polen houden, hetgeen ook volgt uit de elektromagnetische wetten van James Clark Maxwell. Maar Dirac dacht daar anders over en postuleerde in 1931 het bestaan van elementaire deeltjes, die slechts één magnetische pool zouden hebben.

Twee onderzoekers, David Hall en Michael Ray

Hall en zijn collega’s hebben in het laboratorium onder ijskoude omstandigheden een zogenaamd Bose-Einstein condensaat van rubidium atomen gemaakt en daar een extern magnetisch veld op losgelaten. Ze slaagden er in om in dat condensaat een ‘synthetisch’ magnetisch veld te creëren van maar één pool. Door met een laser een ‘schaduw’ van het condensaat te maken kon men aantonen iets te hebben gecreëerd wat de eigenschappen heeft van een echt monopool. OK, in het laboratorium bestaan ze dus. Maar de vraag blijft of ze ook in het echt bestaan en daar hebben de meeste natuurkundigen te echt twijfels bij. Het is overigens niet de eerste keer dat onderzoekers claimen een monopool kunstmatig gezien te hebben, in 2009 was er ook al zo’n groep. Bron: Physics World.