28 maart 2024

‘Zwarte weduwen en redback pulsars’ die hun metgezel verorberen

Impressie van PSR J1311-3430. Credits: NASA’s Goddard Space Flight Center

In de spinnenwereld zijn de zwarte weduwen en hun Australische soortgenoten de redbacks berucht om de meedogenloze wijze waarop ze omgaan met hun mannelijke partner, die het liefdesspel meestal met de dood moeten bekopen. In de wereld van de razendsnel om hun as draaiende pulsars komen ook van die zwarte weduwen en redbacks voor, pulsars die in een gravitationele dans met hun partner verwikkeld zijn, een ster met een lage massa, die deze dans ook niet zullen overleven. In de Melkweg hebben sterrenkundigen met behulp van de Large Area Telescope (LAT) aan boord van NASA’s gammasatelliet Fermi 18 ‘zwarte weduwenpulsars’ gevonden en 9 ‘redbackpulsars’, waarbij de eerste categorie zwaardere pulsars bevat dan de laatste. Ook in de bolhopen die het Melkwegstelsel omgeven zijn dergelijke pulsars gevonden. Eén van de zwarte weduwenpulsars is PSR J1311-3430 (kortweg J1311), in 2012 ontdekt. De pulsar, die per seconde 390 keer om z’n as tolt, is twee keer zo zwaar als de zon, z’n compagnon heeft iets van twaalf keer de massa van Jupiter. Die compagnon draait in slechts 93 minuten (!) om J1311. Door de intense straling van de nabije pulsar zal die compagnon uiteindelijk geheel verdampen. Onderstaande video gaat over dit opmerkelijke verschijnsel.

Bron: NASA.