20 april 2024

Herschel heeft al het stof in het lokale heelal in kaart gebracht

Credit: ESA/Herschel/HRS-SAG2 and HeViCS Key Programmes/Sloan Digital Sky Survey/ L. Cortese (Swinburne University)

Met behulp van de Europese infraroodsatelliet Herschel hebben sterrenkundigen het stof in welgeteld 323 sterrenstelsels op afstanden tussen 50 en 80 miljoen lichtjaar van de aarde onderzocht en in kaart gebracht. Stof is samen met gas een belangrijk ingrediënt voor het ontstaan van planeten en sterren en de hoeveelheid verschilt per sterrenstelsel. Spiraalsterrenstelsels en onregelmatige sterrenstelsels blijken veel stof te bevatten, terwijl elliptische stelsels weinig stof bevatten. In de foto’s hierboven zie je een deel van de 323 onderzochte stelsels, linksboven de meest stofrijke, rechtsonder de stofarme, links in IR-licht van de Herschel survey, rechts in optisch licht van de SDSS-survey. De betekenis van de kleuren in de afbeeldingen links en rechts is 180° verschillend: links staat rood voor de warme stofgebieden, blauw voor de koude stofgebieden, rechts staat rood voor de koele, oude sterren, blauw voor de jonge, massieve, hete sterren. Op basis van dit soort waarnemingen kunnen de sterrenkundigen meer zeggen over de evolutie van sterrenstelsels. Tot april 2013 was Herschel actief in het waarnemen van het infrarode heelal, daarna was de koelvloeistof helium op en moesten de waarnemingen worden beëindigd. Hier is het wetenschappelijke artikel over het stof in de sterrenstelsels. Bron: ESA.