28 maart 2024

“Moddervette” cluster blijkt nog dikker te zijn

CREDITS: NASA, ESA, J. Jee (University of California, Davis), J. Hughes (Rutgers University), F. Menanteau (Rutgers University and University of Illinois, Urbana-Champaign), C. Sifon (Leiden Observatory), R. Mandelbum (Carnegie Mellon University), L. Barrientos (Universidad Catolica de Chile), and K. Ng (University of California, Davis)

Met behulp van de Hubble-ruimtetelescoop heeft men een enorme cluster van sterrenstelsels nogmaals aan de weegschaal gehangen. Dit heeft men gedaan door te kijken naar de mate waarop de zwaartekracht van de cluster het licht van achtergelegen stelsels verstoord. Het blijkt dat de cluster, die El Gordo (“De Dikke”) wordt genoemd, een totale massa heeft van 3 miljoen miljard (oftewel 3000 biljoen) zonnemassa! Dat is maar liefst 43 procent meer dan uit voorgaande schattingen is gebleken.

Een klein deel van deze massa is gevat in sterren en planeten, terwijl een groter deel bestaat uit heet intergalactisch gas. Het overgrote deel bestaat echter uit donkere materie, de mysterieuze substantie die als “lijm” voor sterrenstelsels en clusters fungeert.

Het blijft trouwens vreemd dat de cluster, die eigenlijk door het leven gaat als ACT-CL J0102-4915, wel erg groot is voor een cluster van die (relatief jonge) leeftijd. Ondanks de afstand van 7 miljard lichtjaar, past El Gordo niet eens binnen het beeldveld van Hubble! Vermoedelijk is de cluster het resultaat van een titanische botsing tussen twee grote clusters van sterrenstelsels.

Bron: Hubble