28 maart 2024

Astronomen publiceren studie over buitenaardse zombies

Credit: Call of Duty: Black Ops/SETZ Institute.

Sommige wetenschappers besteden hun hele carriére aan de zoektocht naar buitenaards leven. Twee sterrenkundigen hebben de mensheid echter een grote dienst bewezen, door te berekenen hoeveel planeten bevolkt worden door de ondoden. Slaat semi-nergens op natuurlijk, maar een stukje frivoliteit op z’n tijd kan geen kwaad, nietwaar?De studie, verricht door Stephen Kane en Franck Zelziz, maakt gebruik van een aangepaste Drake-formule. Aan de hand daarvan schatten de astronomen dat zo’n 2500 zombieplaneten kunnen bestaan binnen 300 lichtjaar van de aarde. Ik vraag me ernstig af hoe zij aan dat aantal zijn gekomen, maar goed 😉 De laatste tijd worden steeds meer rotsachtige planeten ontdekt in de leefbare zone van sterren. Dat lijkt te suggereren dat het leven relatief algemeen zou kunnen zijn in dit universum. Het leven op aarde is deels een symbiose tussen dieren en een groot aantal bacteriën en virussen. Het resultaat is een lange geschiedenis van dodelijke ziektes, inclusief cholera, builenpest, waterpokken en natuurlijk……Spontaneous Necro-Animation Psychosis (SNAP), beter bekend als “zombie-isme”. Wellicht dat dit een vaker voorkomend probleem is in het universum (?).De implicaties zijn enorm:

De geschatte algemeenheid van SNAP-planeten zou een verklaring kunnen vormen voor een belangrijk vraagstuk: de Fermi-paradox. Deze stelt dat de noodzakelijke tijd om een heel sterrenstelsel te bevolken relatief kort is op kosmische tijdschaal. We zouden onze buren dus allang gezien moeten hebben. Maar als zo’n beschaving een gevalletje SNAP tegenkomt, dan zal die hele beschaving ineen kunnen storten.

Geen aliens dus, maar zombies? Ik ga alvast een schuilkelder graven en een Walking Dead-marathon houden ter voorbereiding 😉 Bron: io9.

Met 2500 ‘zombieplaneten’ binnen 300 lichtjaar zijn wij voor hen waarschlijk als uitzondering pas echt angstaanjagend. 😉

2. Eh ja ……Hmmm doe mijn maar een Patatje oorlog…….

3. Tinslee J. zegt

Overigens, als willen (de Zombie’s) mogen ze bij me thuis langskomen, de koffie met wat lekkers staat voor ze klaar!