19 maart 2024

NASA heeft z´n weg naar bemande reizen naar Mars bekendgemaakt

Credit: NASA

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft deze week bekendgemaakt hoe de weg naar bemande ruimevaartmissies naar Mars er uit zal zien. Hierboven de infografiek die de weg illustreert, hieronder een overzicht van de verschillende stappen op weg naar bemande missies naar Mars.

• de eerste stap zijn bemande missies naar Low-earth-orbits (LEO’s). Dat doet de NASA al, want ze gaan al naar het internationale ruimtevaartstation ISS – met hulp van de Russen weliswaar.
  • Vanaf 2018 wil men gaan starten met de lancering van het Space Launch System en de Orion capsule.
  • de volgende stap is een onbemande missie – “a robotic mission’ – ergens begin jaren twintig om een planetoïde in te vangen en te verslepen naar een baan om de maan. Zo rond 2025 wil men met de Orion capsule astronauten naar die planetoïde sturen, om monsters te verzamelen en mee terug naar de aarde te nemen.
  • In de jaren twintig wordt opnieuw een onbemande rover naar Mars gestuurd, een opvolger van Curiosity. Die moet naast een speurtocht naar (voormalig) leven op Mars ook onderzoeken hoe astronauten op Mars kunnen overleven, waarbij o.a. gekeken wordt naar de gevaarlijke straling op het oppervlak van Mars.
  • Tenslotte zal ergens in de jaren dertig de eerste bemande missie naar Mars worden uitgevoerd. Die missie zal twee tot drie jaar duren en na een kort verblijf zullen de astronauten weer terug naar aarde keren.

Eh… over toekomstige bemande ruimtevaart gesproken: de NASA heeft deze week ook het Z2-ruimtepak getoond, het pak waarmee de astronauten moeten gaan werken. Dat pak is opvolger van de Z1, die uiteindelijk toch in de prullenbak is beland, de schetsen tenminste.

Credit: NASA

Hieronder een video van een ruim twee uur durende forum, welke gisteren (29 april) werd gehouden, waarin onder andere NASA-baas Charles Bolden over de weg naar de bemande ruimtevaartmissies naar Mars spraken.

Bron: NASA + Space.com.

1. Avatar foto Enceladus zegt

Ten eerste begrijp ik niet goed waar die ingevangen planetoïde nou goed voor is. Die helpt ons toch niet om sneller of makkelijker op Mars te komen?

En ten tweede kunnen die Amerikanen, als ze dan eindelijk een keer op Mars komen mooi op de koffie bij de Mars-bewoners van het Mars One-project. Want als het goed is, zitten die daar dan allang!

😉

• Avatar foto gert1904 zegt

Het eerste bronartikel is daar duidelijk over:

“Our next step is deep space, where NASA will send a robotic mission to capture and redirect an asteroid to orbit the moon. Astronauts aboard the Orion spacecraft will explore the asteroid in the 2020s, returning to Earth with samples. This experience in human spaceflight beyond low-Earth orbit will help NASA test new systems and capabilities, such as Solar Electric Propulsion, which we’ll need to send cargo as part of human missions to Mars.”.

De andere Gert.

2. Ik denk dat de planetoïde-missie bedoeld is om het SLS-raketsysteem en de Orioncapsule goed uit te testen. Dit is geen LEO-baan, dus dat vereist andere vaardigheden. Tsja, het zou wat zijn dat die vier astronauten van Mars One er al zitten en dat vlakbij dan die Amerikanen landen. En stel je voor dat die vier het dan zat zijn en ook weer terug willen. Eh…. Enceladus, ik heb de blog even geupdate met een plaatje erbij van de Z2, het futuristisch uitziende ruimtepak dat de astronauten van de NASA zullen gaan dragen.