29 maart 2024

Superdonkere wolk is zware sterrencluster-in-wording

credit: NASA/JPL-Caltech/University of Zurich

Astronomen hebben een uitzonderlijk donkere kosmische wolk gevonden. Deze wolk is dusdanig donker en dicht, dat zelfs infrarood licht er maar moeilijk doorheen komt. Toch heeft men gebruik gemaakt van de Spitzer-infraroodtelescoop om een beetje door de wolk heen te kijken. Het blijkt dat deze zo’n 70.000 zonnemassa’s aan materiaal bevat. Dat betekent dat deze in de toekomst een heldere en massieve sterrencluster zal vormen.

De wolk in kwestie is zo’n 50 lichtjaar groot en staat op een afstand van 16.000 lichtjaar. Binnen de wolk bevinden zich een relatief groot aantal “klonters” van opvallende dichtheid, die waarschijnlijk een reeks ultraheldere O-sterren zullen vormen. Deze sterren hebben vervolgens een enorme invloed op de verdere evolutie (en het uiterlijk) van de gaswolk.

Hopelijk kan de wolk sterrenkundigen meer vertellen over het ontstaan van O-sterren, waar nog veel onduidelijk over is. O-sterren zijn overigens het meest massieve stertype, met een massa van 20 tot 100 zonnen. Men weet niet hoeveel O-sterren uit de wolk zullen ontstaan, maar dat zullen er minstens 40 tot 100 zijn. Uit de rest van de wolk zullen dan duizenden andere sterren ontstaan, inclusief zon-achtige sterren.

credit: NASA/JPL-Caltech/University of Zurich