Technici van de NASA en Lockheed Martin zijn druk bezig om op Kennedy Space Center (KSC) in Florida de Orion capsule klaar te maken voor een onbemande testvlucht die december 2014 moet plaatsvinden. Ze hebben een hitteschild onder de capsule geplaatst, de grootste die ze ooit hebben gebouwd. Dat schild moet in de toekomst de astronauten beschermen als die terug komen in de aardse atmosfeer en de temperatuur door het samenpersen van de lucht voor de inkomende capsule kan stijgen tot zo’n 2200
“…de temperatuur door de wrijving kan stijgen…” lijkt me fout. De hitte komt door het samenpersen van de lucht voor de inkomende capsule, niet door wrijving met de lucht. Het hitteschild moet dan de straling van de gloeiende lucht weerstaan.
Herman, klopt. Ik heb het aangepast. Bedankt.
jaja we hebben het begrepen, weer de typische betweter jeezes,,, dus simpel uitgelegd de wrijving van de lucht punt,,,
Herman Claus heeft helemaal gelijk. De hitte is niet afkomstig van wrijving, maar van zgn. adiabatische compressie.
Dat is hetzelfde effect waardoor een fietspomp heet kan aanvoelen na het oppompen van een band.
Dus we mogen blij zijn dat die niet in de fik vliegt zonder hitteschild 🙂
Die fietspomp bedoel ik 🙂
Als je zulke grote parachutes maken kunt, waarop pas je die dan niet toe in vliegtuigen, waar dat opgeborgen kan worden in de holle ruimte tussen de isolatie van de cabine en het dak als extra zekerheid voor als er wat fout gaat. ?
Zo’n Orion capsule is qua omvang en gewicht niet te vergelijken met een passagiersvliegtuig.
Inderdaad! Met een klein sportvliegtuigje is het geen probleem:
http://nieuws.vtm.be/buitenland/125788-parachute-redt-piloot-en-vliegtuig
Let vooral op de naam van het cruiseschip! 😄😄