29 maart 2024

In 90 minuten van Europa naar Australië met de SpaceLiner

Het is nog even wachten, maar over 35 jaar zou het mogelijk zijn. Sinds 2005 werkt een team in Bremen, verbonden aan het Lucht- en Ruimtevaartcentrum, aan alternatieve ruimtevaartoplossingen. De naam van het concept is SpaceLiner.

Waarom van Australië naar Europa?

De afstand is zo’n 17 000 kilometer en zij denken dat er een markt voor is. Deze missie moet 50 passagiers in 90 minuten van Europa naar Australië brengen.
Hoe kan zoiets werken? Satellieten gaan de aarde rond in 90 minuten. Met ruimtevaart- en rakettechnologie kan men binnen zeer korte tijd op hoge snelheid komen.
De passagiers komen aan boord in een cabine die zich nog apart en in horizontale positie bevindt. Kort voor de start wordt de cabine verticaal met de rakettrap verbonden. Alleen in de startfase voelt de passagier 2.5 aan g kracht. Omdat de druk in de atmosfeer zo laag is, moet in noodgevallen elke zitplaats voorzien zijn van een eigen opblaasbare drukcabine.
Na vier minuten worden de herbruikbare brandstoftanks afgestoten. De passagiersunit versnelt verder. Na acht minuten heeft de SpaceLiner zijn juiste snelheid bereikt. Op een hoogte van 75 tot 80 kilometer wordt de aandrijving uitgezet en de SpaceLiner vliegt nog 80 minuten verder. De landing gaat zo als bij de Spaceshuttle.

De ontwikkeling van de SpaceLiner zal zo’n 30 tot 35 jaar in beslag nemen. De geschatte ontwikkelingskosten komen op zo’n 30 miljard Euro.
Dit alles moet op een milieuvriendelijke manier gebeuren n.l. met een aandrijving zonder CO2 uitstoot en een herbruikbare rakettrap, die na afstoot weer netjes terugkeert op de lanceerbasis.
Men denkt aan 14 vluchten per dag ,waarbij de afstand groter dan 9000 km moet zijn. Elk continent zou dan een lanceer c.q. landingsplaats moeten hebben.

AD
Wikipedia
DLR

Share

Comments

  1. Enceladus zegt

    Is dit werkelijk rendabel te maken? 14 vluchten per dag, dus slechts 700 passagiers. Dat is op jaarbasis zo’n 255.000 passagiers (500 die op jaarbasis te laat komen of toch niet durven lijk me een redelijke schatting.)

    Stel dat je een terugverdientijd van 20 jaar aan houdt, dan moet je die 30 miljard euro dus verdienen met 20 x 255.000 passagiers. 30 miljard gedeeld door 5.110.000 passagiers = 5.870 euro voor een ticket.
    Lijkt mij aan de prijzige kant.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    • Monique zegt

      Over de kosten:

    • Mike Dhanpat zegt

      Nou Gert,

      Reken maar dat hier markt voor is!
      Als ik nu even vlug op vliegtickets.nl kijk kost een enkeltje schiphol – sydnet iets over de € 1.000,-
      Over 35 jaar van nu, met een gemiddelde inflatie van 2% kost dat zelfde ticket het dubbele dus zeg € 2100,-

      Daarnaast is de vliegduur nu inclusief overstappen zo’n 24 uur! En dat wordt straks 1,5 uur dus hou je veel meer tijd over.
      Ik denk dat met name voor de prive charter markt dit een welkome toevoeging kan zijn en zo’n privejet charteren is duurder dan dit!

      • Enceladus zegt

        Oké, maar je vergeet gemakshalve te zeggen dat je ook tijd kwijt bent met het reizen naar de lanceerbasis. Eentje per continent. Als je dan in Zuid-Spanje, Schotland of Scandinavië woont, dan ben je eerst nog uren onderweg naar die plek ergens midden in Europa. En die reis kost ook geld. Dus dat moet je nog bij de kosten optellen.

        Qua tijd win je dus onderweg niet zowat een dag, maar met wat geluk een halve dag (tenzij je toevallig vlakbij de lanceerbasis woont) en de kosten zijn dus door het reizen naar de lanceerbasis nog hoger dan 5.870 voor een ticket. Verder verdubbel jij de prijs voor een gewoon vliegticket wegens inflatie, maar dat moet je dan ook doen voor het ticket voor de spaceliner, om eerlijk te kunnen vergelijken.

        Kortom: Ik geloof er nog niet zo in.

        groet,
        Gert (Enceladus)

  2. Monique zegt

    Getallen kunnen veranderen, na 35 jaar al helemaal. Een lanceerbasis per continent is een begin. Daarna zou er vanaf kleine eilanden (indien mogelijk) gelanceerd kunnen worden.

Speak Your Mind

*