28 maart 2024

Binnenkort fruitvliegjes in het internationale ruimtestation ISS

fly_header_small

Ze komen niet alleen in onze keuken voor, waar ze het liefst op rijp fruit af komen, maar binnenkort zijn ze ook te vinden in het internationale ruimtestation ISS: de Drosophila melanogaster, beter bekend als de fruitvliegjes. Tussen mensen en fruitvliegjes is genetisch een groot verband, zo’n 77% van alle ziektegenen die mensen teisteren kennen een verwant gen bij de fruitvliegjes, 50% van de prote

1. Dick Mesland zegt

In november 1985 vloog Wubbo Ockels in het Duitse Spacelab D1. Aan boord was o.a. het Biorack waarin een Spaans experiment met fruitvliegjes. In dit experiment werd aangetoond dat vliegjes geboren en getogen in gewichtsloosheid significant langer leefden dan hun soortgenoten in een 1g centrifuge aan boord, of de controle vliegjes in een duplicaat Biorack op de grond.

2. gert1904 zegt

Je tekst is een beetje kort door de bocht. Het bronartikel meldt:

“About 77% of known human disease genes have a recognizable match in the genetic code of fruit flies, and 50% of fly protein sequences have mammalian analogues.”.

Hét argument voor het gebruik van fruitvliegjes is, natuurlijk, (citaat uit het bronartikel):

“They reproduce quickly, so that many generations can be studied in a short time, and their genome has been completely mapped.”