28 maart 2024

Hubble vindt zombiester, achtergelaten door zwakke supernova

Credit: NASA, ESA

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Hubble ruimtetelescoop een ster ontdekt die mogelijk een supernova explosie heeft overleeft. Het gaat vermoedelijk om een witte dwergster in het spiraalsterrenstelsel NGC 1309, 110 miljoen lichtjaar van ons vandaan. In januari 2012 was in dat stelsel een supernova te zien, genaamd SN 2012Z, op de plek van het witte kruisje op de afbeelding hierboven. De supernova was een zwakke variant van de bekende type Ia supernovae, die ontstaan als een witte dwerg materiaal aantrekt van een begeleidende ster en te zwaar wordt. SN 2012Z was een type Iax supernova, waarvan er inmiddels zo’n 30 zijn ontdekt. Foto’s gemaakt vóór de explosie in 2005 en 2006 met Hubble’s Advanced Camera for Surveys tonen de vermoedelijke witte dwerg, die als SN 2012Z explodeerde, de zogeheten ‘progenitor’. Vorig jaar zag dezelfde Hubble op dezelfde plek weer een ster, kennelijk het overblijfsel van de explosie. Bij de gewone type Ia supernovae blijft er helemaal niets over van de witte dwerg. Men denkt dat de type Iax ‘mini-supernovae’ ontstaan in binaire stelsels met een witte dwerg en een voornamelijk  uit helium bestaande ster. Hier het wetenschappelijke artikel over de mini-supernovae, dat vandaag in Nature verschijnt. Bron: NASA.