29 maart 2024

Orion is rijk aan kosmische kiezels (en da’s goed nieuws voor planeten!)

Naamloos

Deel van het sterrenbeeld Orion, met onder de beroemde Orionnevel en in het midden de filamenten van OMC-2/3.

Planeten zoals de aarde groeien uit microscopische stofkorrels – zo luidt althans de theorie. Met behulp van de Green Bank Telescope hebben astronomen echter bewijs gevonden voor veel grotere planetaire bouwstenen, zo groot als kiezels. Dat lijkt misschien niet groot, maar dat is wel 100 tot 1000 keer groter dan de stofdeeltjes die meestal bij protosterren gevonden worden. De stofdeeltjes bevinden zich in dichte filamenten, die onderdeel uitmaken van het Orion-stervormingsgebied.

In het kader van de nieuwe observaties heeft men gekeken naar het noordelijke deel van de Orion Moleculaire Reuzenwolk – een netwerk van donkere stofwolken en heldere nevels, waar de bekende Orionnevel onderdeel van uitmaakt. Een gedeelte van deze stervormingscluster wordt OMC-2/3 genoemd en is rijk aan dichte gasklonters, de zogenaamde “kernen”. Sommige van deze kernen zijn net begonnen met samentrekken, terwijl andere klonters al protosterren in hun midden hebben. In de komende 100.000 tot 1 miljoen jaar zal hier een nieuwe sterrencluster geboren zijn. Dit alles vindt plaats op een afstand van 1500 lichtjaar vanaf de aarde.

Met behulp van de Green Bank Telescope heeft men gekeken naar OMC-2/3 en wat blijkt nou? Het gebied straalt veel helderder in millimetergolflengten dan bij normale stervormingsgebieden het geval is. Dat betekent dat het materiaal in het gebied andere eigenschappen moet hebben dan “normaal” interstellair stof. Aan de hand van de waarnemingen schatten de astronomen dat OMC-2/3 rijk moet zijn aan kiezelachtige stofdeeltjes, ongeveer ter grootte van een centimeter. Hoewel dit soort materiaal natuurlijk veel kleiner is dan zelfs de kleinste planeto