28 maart 2024

Twijfels of krater in Nicaragua door meteoriet is veroorzaakt

Gisteren kwam daar het bericht tot ons dat afgelopen zaterdag bij de hoofdstad Managua in Nicaragua een 12 meter grote en 5,5 meter diepe krater is ontdekt, die mogelijk veroorzaakt zou zijn door de inslag van een grote meteoriet. In het weekend passeerde ook de planetoïde 2014 RC de aarde, dus al snel werd de link gelegd tussen de inslag en de planetoïde: de meteoriet zou afgesplitst zijn van de planetoïde en ingeslagen in Nicaragua. Daarbij wordt ook verwezen naar de explosie en inslag vorig jaar februari van een grote meteoriet boven/in het Russische Tsjeljabinsk, die verband zou houden met de passage toen van de planetoïde 2012 DA14. Vandaag zijn twijfels gerezen over de vraag of de krater wel veroorzaakt is door een meteoriet. Zo werd de explosie die de krater zou hebben veroorzaakt zaterdagavond gehoord, maar niemand heeft toen een meteoor of vuurbol aan de hemel gezien. Managua heeft twee miljoen inwoners, dus dat wekt bevreemding. Verder is in de krater geen enkel fragment van een meteoriet gevonden.

Dan blijkt er ook nog een basis van de Nicaraguaanse luchtmacht in de buurt te zijn, dus je zou ook kunnen denken dat de explosie door iets geheel anders veroorzaakt is, namelijk een projectiel van de luchtmacht dat per ongeluk is afgegaan.

Is er verband tussen de meteorietinslagen en passerende planetoïden?

Stel dat de inslagkrater toch door een meteoriet is veroorzaakt, is er dan een verband met de passage zondag van planetoïde 2014 RC, waarvan je hierboven een video ziet, gemaakt door het Lowell Observatorium? Daar kunnen we duidelijk over zijn: dat verband is er niet. Ten eerste is het zeer onwaarschijnlijk dat van de planetoïde een fragment afsplitst, dat twaalf uur vooruit kan snellen – de inslag vond ruim een halve dag plaats vóór de passage van de planetoïde. En als een fragment zou zijn afgesplitst, dan zou die dezelfde baan moeten volgen als de planetoïde, welke 40.000 km langs de aarde ging. Ron Baalke van de NASA heeft deze vermeende link tussen (mogelijke) meteorietinslag en planetoïde ook uit uit de wereld geholpen. Dat er een verband zou zijn tussen de Tsjeljabinsk meteoriet en planetoïde is eerder al naar het rijk der fabelen geholpen. Bron: Universe Today + Bad Astronomy.

1. Geachte redactie. i.v.m. het artikel en de twijfels of het een meteorietinslag was of niet vindt u het misschien interessant om te weten dat ik samen met 5 andere personen in de auto reed in Suriname en wij de meteoriet als een vuurbal met een staart hebben gezien. Alleen dachten we dat het ergens in Paramaribo was, zo groot en dichtbij leek het. Dat was kort na zonsondergang in Suriname, ik denk tussen 19.15 uur en 19.45 uur.
    MVG
    M.Meerwijk

• Dat is zeker interessant. Maar het zou natuurlijk heel goed om een andere meteoriet kunnen gaan. Dat lijkt mij gezien de afstand Nicaragua – Suriname zelfs het meest waarschijnlijk.

• De tijden komen niet overeen, in Nicaragua is het 3? uur vroeger dan in Suriname. De inslag was rond 23:00 plaatselijke tijd in Nicaragua.
      Het lijkt me dan eerder dat er wellicht een zwerm ruimtepuin langs de aarde is gescheerd waarbij misschien meerdere stukken de dampkring binnen zijn gedrongen.

2. Ron Baalke, software programmeur bij NEO van JPL, is een hele toffe peer die ik een beetje heb leren kennen tijdens een cursus. Als je belangstelling hebt voor Near Earth Objects, kan ik je aanbevelen om zijn twitter in de gaten te houden. Dat heeft hij gewoonlijk sneller ge-update dan de JPL-websites waarvan hij webmaster is.