29 maart 2024

Bijzonder molecuul ontdekt in stervormingsgebied

Credit: MPIfR/A. Weiß/A. Belloche & Univ. Köln/M. Koerber)

In Sagittarius B2, een omvangrijk stervormingsgebied nabij het centrum van onze Melkweg, is de organische verbinding isopropylcyanide gedetecteerd. Het molecuul – het grootste dat tot nu toe in een stervormingsgebied is aangetroffen – is opgespoord met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in het noorden van Chili (Science, 26 september). Isopropylcyanide is een naaste verwante van het al eerder ontdekte n-propylcyanide. Beide moleculen bestaan uit vier koolstofatomen, zeven waterstofatomen en één stikstofatoom. Het verschil tussen de twee is dat isopropylcyanide geen lineair molecuul is, maar een zijtak vertoont. Door die vertakte vorm vertoont isopropylcyanide van alle moleculen die in de interstellaire ruimte zijn opgespoord nog de meeste overeenkomst met de complexe organische moleculen die in meteorieten zijn aangetroffen. Bij deze laatste gaat het bijvoorbeeld om aminozuren (de bouwstenen van eiwitten). Modelberekeningen laten zien dat moleculen als deze in of op de ijskorstjes rond interstellaire stofdeeltjes kunnen worden gevormd. Vermoed wordt dat ook aminozuren op deze manier ontstaan. Bron: Astronomie.nl.

1. Previously discovered molecules in the Sagittarius B2 cloud include vinyl alcohol and ethyl formate, the chemical that gives raspberries their flavour and rum its smell.
    Toen ik Astroblogs pas ontdekt had, plaatste ik in een reactie iets over de frambozengeur in het heelal. Weet je nog Arie? 😉

2. Ja, je bedoelt deze reactie, die je ruim een jaar geleden hier plaatste: http://www.astroblogs.nl/2013/09/07/de-interstellaire-wind-is-afgelopen-veertig-jaar-gedraaid/#comment-60300
    Weet je wat zo grappig is? Afgelopen tijd ben ik het boek ‘het logboek’ van Anke den Duyn aan het lezen, een spannend boek voor kinderen waarin radiosterrenkunde een grote rol speelt. Ik zit net in de tuin verder te lezen in het boek en wat lees ik op blz. 230? Dat het heelal smaakt naar frambozen. Hihihi, is dat nou toeval of niet? 😀

• Vroeg of laat komen we alles te weten Arie 😛 Voor welke leeftijd is dat boek van Anke den Duyn? Mijn kleindochter wordt 6 oktober 3 jaar (zal wel voor oudere kinderen zijn)

• Nou, ik schat dat je toch wel 10-12 jaar moet zijn om het te kunnen lezen en begrijpen. Ik kom binnenkort met een recensie, mijn tweede in korte tijd. Er begint zich hier een tweede hobby te ontwikkelen, boeken recenseren. 🙂

• Volgens mij leren kinderen op school pas in groep 3 met lezen en schrijven.
        Het lijkt me stug dat een kind van 3 jaar dan al een eind vlot weg leest, maar het kan wel. 🙂