15 november 2018

Lockheed Martin claimt enorme doorbraak in kernfusietechnologie


De grootste producent van defensiemateriaal in de VS is bezig met een kernfusiereactor die klein genoeg is om met een bestelbusje vervoerd te worden, maar krachtig genoeg is om een vliegdekschip aan te drijven.Het gaat om Lockheed Martin, die de kernfusiereactor aan het ontwikkelen is in het kader van Skunk Works, een geheime en schimmige afdeling van het bedrijf die ook verantwoordelijk is geweest voor het U2-spionagevliegtuig en de F-117 stealth-bommenwerper. Lockheed Martin heeft al meerdere patenten ingediend en verwacht de volledige versie van de reactor over een jaar of tien voltooid te hebben.

{embed]https://www.youtube.com/watch?v=UlYClniDFkM[/embed]

Volgens het bedrijf heeft men gebruik gemaakt van meerdere magnetische begrenzings-technologieën om het superhete plasma dat noodzakelijk is voor kernfusie in bedwang te houden, terwijl het geheel zo’n 90 procent kleiner is dan gebruikelijk. Volgen Lockheed Martin kunnen ze binnen vijf jaar een proefversie bouwen, die zo’n 100 megawatt kan produceren binnen een reactor van slechts twee bij drie meter (!).Volgens Lockheed kan een kleine fusiereactor (zoals degene die door Skunk Works ontwikkeld wordt) een stad van 100.000 mensen van stroom voorzien. Volgens het bedrijf kan niet alleen het Amerikaanse leger van hun doorbraak profiteren, maar ook de mensheid als geheel. Maar het hoe en waarom van deze reactor zijn nog door vele vragen en raadsels omgeven en Lockheed Martin lijkt (nog) niet bereid om volledige openheid van zaken te geven.
Bron: The Guardian
Update:De aankondiging is met scepsis ontvangen in de natuurkundige wereld. Professor Edward Morse van de School of Nuclear Engineering van UC Berkeley vindt de details van de aankondiging te vaag. Volgens hem lijkt de reactor erg op de kleine toestellen die hij bouwt voor plasmafysica-experimenten. Volgens hem kunnen die lang niet de hitte genereren die nodig voor kernfusie. Plasmafysicus Swadesh M. Mahajan noemt de aankondiging van Lockheed Martin zelfs ‘nonsens’, omdat hij niet ziet hoe het bedrijf fysische en de bouwtechnische problemen van een compactere reactor kan hebben opgelost. “We kennen geen materiaal dat een hitte aankan die nog maar in de buurt komt [van die die vrijkomt bij kernfusie].” Hij stelt dat energie uit kernfusie halen verdomd moeilijk is.

Model van de fusiereactor.

Reacties

  1. Ik had gisteren al een linkje in de astrocorner geplaatst naar een artikel op tweakers.
    https://www.astroblogs.nl/forum/topic/onderzoekers-bevestigen-energieproductie-koude-kernfusie-reactor/#post-59652

    In het tweakers artikel was nog een linkje naar een gedetaileerder artikel op aviationweek.com , maar vandaag moet je opeens inloggen 🙁 http://aviationweek.com/technology/skunk-works-reveals-compact-fusion-reactor-details .

    Maar gelukkig zijn er snapshots van het internet! 🙂
    https://web.archive.org/web/20141016000601/http://aviationweek.com/technology/skunk-works-reveals-compact-fusion-reactor-details

    De kritiek die in dit artikel staat is wellicht ook gegrond, maar Lockheed geeft zelf aan dat ze de publiciteit in zijn gegaan om partners, extra middelen en onderzoekers aan te trekken. Het is alleen nog een idee welke ze nu verder uit willen gaan werken.
    Ze hebben de goede punten van verschillende kernfusie reactors gepakt en gecombineerd tot hun huidige reactor. Er zijn dan ook de nodige problemen die opgelost moeten worden. Ze hopen de komende 5 jaar elk jaar jaar een generatie stap te maken om over 5 jaar een eerste prototype te hebben die de kernfusie op kan starten en voor 10 seconden in stand kan houden om in ieder geval aan te tonen dat het ontwerp werkt. Een eerste produktie versie zou dan 5 jaar later werkend moeten zijn.

    Meer info in de link die hierboven is gegeven.

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.