18 april 2024

Buitenaards leven zou kunnen gedijen op superkritische CO2 i.p.v. water

Credit: NASA, ESA, & G. Bacon/STScI, STScI-PRC14-06.

Buitenaards leven zou kunnen floreren in een omgeving zonder water, maar mét een exotische vorm van kooldioxide, aldus enkele onderzoekers. Dit soort “superkritische” kooldioxide heeft eigenschappen gemeen met zowel vloeistoffen als gassen en zou de basis kunnen vormen voor een buitenaards ecosysteem.Kooldioxide is natuurlijk vooral bekend als broeikasgas en wordt ingeademd door planten en uitgeademd door dieren. Net zoals water, kan ook kooldioxide drie staten innemen, afhankelijk van temperatuur en druk: ijs, vloeistof en gas. Maar wat blijkt nou? Bij een temperatuur van 31 graden C en een druk van 73 atmosfeer komt het kooldioxide in een “superkritische” staat terecht, waarin het materiaal kan oplossen zoals een vloeistof, maar kan stromen als een gas.Hoewel normale kooldioxide geen geschikt oplosmedium is voor biologische reacties, ligt dat bij superkritische CO2 heel anders. Iets soortgelijks geldt ook voor water: in een superkritische staat is water een bijtend zuur en helemaal niet geschikt voor levende wezens. Wat blijkt nou? Enzymen zijn in superkritische CO2 stabieler dan in water en zorgt ook voor betere chemische reacties, met minder negatieve bijeffecten.

Fasediagram van kooldioxide.

Opvallend genoeg bestaan er enkele soorten microben die superkritische CO2 niet alleen kunnen vedragen, maar er uitstekend in gedijen! Dat lijkt misschien een vreemde aanpassing op aarde, maar diep onder de bodem van de oceaan kunnen stabiele pakketjes van vloeibare kooldioxide bestaan. Sterker nog, dit soort pakketjes blijken vrij algemeen te zijn. Aangezien we weten dat sommige microben op kilometers diepte onder de aardkost leven, lijkt het logisch om aan te nemen dat ook in die pakketjes leven gevonden kan worden. Gewoon, hier op aarde!Laten we die notie eens toepassen op exoplaneten. Er zijn inmiddels vele planeten buiten het zonnestelsel bekend met een massa van vijf tot tien aardes. Als gevolg van de sterkere zwaartekracht en de hogere luchtdruk, zou superkritische kooldioxide algemeen kunnen zijn op dit soort planeten. Wellicht vol met leven 🙂 Bron: SPACE.com.

Klinkt heel aannemelijk. Valt te beredeneren wat zulk soort leven voor stoffen uit zou moeten ademen? En kun wie die stoffen dan proberen te identificeren als bio-indicators bij exo-planeten?

• Hmmm… Die ademen natuurlijk water uit. 😉 😛

Hmmm… Zou mij niks verbazen als dat stofje nog erigens gevonden wordt. 🙂

2. Note aan de vertaler / auteur (Olaf) :

“State (of mater)” is het Nederland “Aggregatietoestand”.

Overigens een interessant onderwerp ; bedankt voor de info. 🙂