29 maart 2024

Subaru ziet zeven sterrenstelsels plots verschijnen in vroege heelal

Credit: ICRR, University of Tokyo; NAOJ

Gebruik makend van de Suprime-Cam van de grote Subaru telescoop op Hawaï zijn Japanse sterrenkundigen erin geslaagd om meer dan 13 miljard lichtjaar ver weg te kijken in het heelal en wat ze zagen was de plotselinge verschijning binnen 700 miljoen jaar na de oerknal van zeven zogeheten Lyman-alpha emitters (LAE’s), een bijzonder soort oer-sterrenstelsel, die mogelijk een rol hebben gespeeld bij de kosmische reïonisatie. Je ziet die zeven LAE’s in de afbeelding hierboven, de rode stipjes tussen de witte streepjes. LAE’s kenmerken zich door een sterke emissie van waterstof, de Lyman-alpha emissie geheten. Tot hun plotselinge verschijnen moet het heelal zich in een dichte mist hebben bevonden, waarin de elektronen en protonen tot neutraal waterstofgas aan elkaar gebonden waren, een periode van ‘recombinatie’ van die deeltjes. Maar dankzij de heftige ultraviolette straling van de eerste generatie sterren in de LAE’s moeten de elektronen en protonen losgeraakt zijn en dat wordt de kosmische reïonisatie genoemd, iets wat zo’n 700 á 800 miljoen jaar na de oerknal moet zijn gestart en dat ongeveer 1 miljard jaar na de oerknal eindigde – de oerknal zelf vond 13,8 miljard jaar geleden plaats.

Credit: ICRR, University of Tokyo; Hubble Space Telescope/NASA/ESA

De rode stip in de afbeelding hierboven toont de waarneming gedaan met de Subaru telescoop en het laat zien dat de lichtkracht van de LAE’s in een korte tijd snel toenam. De Japanners denken dat door de kosmische reïonisatie de mist als het ware optrok en het licht van de sterrenstelsels tevoorschijn kwam. Hier is het vakartikel, dat morgen zal verschijnen in The Astrophysical Journal. Bron: Subaru.