28 maart 2024

NASA-Video: de oceaanwereld van Jupiter’s maan Europa

credit: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Van Jupiter’s maan Europa wordt niet alleen gedacht dat ‘ie geologisch gezien sterk op de aarde lijkt, maar ook dat er onder de dikke ijskorst van Europa een kilometers diepe oceaan moet zitten met warm, vloeibaar water – er is zelfs al bewijs voor gevonden. De ijskorst van Europa kenmerkt zich door zeer lange scheuren en die zijn gefotografeerd met het Solid-State Imaging (SSI) experiment aan boord van NASA’s Galileo sonde, bij de eerste en 14e passage van Galileo langs de maan. Onlangs is één foto ervan door de NASA sterk verbeterd en dat heeft tot dit prachtige resultaat geleid:

credit: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Voor de liefhebbers: hier de full-resolution foto in tiff-formaat (11,73 Mb). Onderzoek aan de oceaan van Europa is op dit moment topprioriteit voor toekomstige missies, zowel in de VS als in Europa. Vanwege de verbeterde foto heeft de NASA een video uitgebracht, die gaat over de maan Europa, over de mogelijkheid dat zich daar leven bevindt en over een toekomstige missie om dat te onderzoeken.

Bron: Universe Today.

Het lijkt mij niet meer een kwestie of we daar gaan landen, maar wanneer. Hoe eerder, hoe beter, wat mij betreft!