Site pictogram Astroblogs

Heeft de ruimtetelescoop van de toekomst een lens van slim stof?

Dr. Grover Swartzlander

Dr. Grover Swartzlander. Credit: A. Sue Weisler.

Wetenschappers van het Rochester Institute of Technology (RIT) en NASA’s Jet Propulsion Laboratory (JPL) zijn bezig met het ontwerpen van de ruimtetelescoop van de toekomst. Zij denken daarbij aan een telescoop met een lens gemaakt van wolken ‘slim stof’, losgelaten vanuit een soort blik, die met behulp van een laser op hun plaats worden gehouden. De lenzen zouden zweven in de ruimte en veel groter, lichter en goedkoper zijn dan bestaande lenzen in ruimtetelescopen, zoals van de Hubble ruimtetelescoop. Binnen NASA’s Innovative Advanced Concepts Program wordt al gewerkt aan de ontwikkeling van dat slimme stof, dat uit een foto-polymeer is gemaakt. Met een zogeheten ‘optische lift’ produceert een laser stralingsdruk, waarmee het slimme stof op z’n plaats wordt gehouden. Het stof reflecteert het licht van een bepaald object aan de hemel naar een brandpunt, waar het vervolgens wordt geregistreerd. Onderzoeksleider Grover Swartzlander (RIT) denkt dat de technologie over 20 á 30 jaar realiseerbaar moet zijn en dat er dan telescopen in de ruimte zullen zijn die met hun lenzen in staat moeten zijn om wolken op exoplaneten waar te nemen. Hieronder enkele varianten van zo’n ruimtetelescoop met een lens van slim stof.

Bron: RIT + Next Big Future.