28 maart 2024

Oeps, er zou toch maar vlakbij je dorp een raket neerstorten

De eerste trap van de Lange Mars 3A raket stort vlakbij het dorp Gaopingsi neer (credit: Chinanews.com).

Op 31 december j.l. werden vanaf het Xichang Satellite Launch Center in de Sichuan provincie in het zuidwesten van China de Lange Mars 3 draagraket en de Fengyun-II 08 satelliet gelanceerd. De satelliet kwam netjes in de ruimte terecht, precies volgens de planning, de eerste trap van de raket kwam vlakbij het dorp Gaopingsi in de provincie Guizhou terecht, geheel niet volgens de planning. Er was een journalist van de China New Service (CNS) aanwezig, die alles zag en die heeft bovenstaande foto weten te maken. Vervolgens liep het hele dorp uit om naar de eerste trap te gaan kijken, hieronder enkele foto’s daarvan.

credit: Chinanews.com

😯 En wat dacht je van deze foto:

credit: Chinanews.com

Meer opmerkelijke foto’s in de bron van deze blog. Eh… de hamvraag is natuurlijk: is dit de bedoeling, zo’n landing bij bewoonbaar gebied? Nee uiteraard niet, ook de Chinezen zijn niet blij met deze landing. Normaal gesproken moet de raket een stukje over land vliegen en dan vervolgens in de zee terechtkomen, maar kennelijk was er ergens iets fout gegaan. Bron: Universe Today.

Share

Comments

  1. Enceladus zegt

    Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat de brandstoffen in zo’n raket behoorlijk giftig zijn. Zelfs zo’n uitgewerkte raket lijkt me dan toch niet echt iets waar je een uitstapje naar zou gaan moeten maken. Nu weten die dorpsbewoners dat vast niet, maar je zou toch verwachten dat de autoriteiten daar wel van op de hoogte zijn?

    groet,
    Gert (Enceladus)

    • Jan Voorbeeld zegt

      Klopt. Alle Long March 3 raketen vliegen op een mix van dimethylhydrazine en Distikstoftetraoxide
      (N2O4/UDMH)

      Beide heel gevaarlijk. Het residu van de reactie tussen deze twee stoffen is net veel beter.

      http://nl.wikipedia.org/wiki/1,1-dimethylhydrazine
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Distikstoftetraoxide

      • Ach… die hole buis is wel lekker doorgelucht / geventileerd tijdens de val naar de Aarde.
        Veel brandstof resten zullen er dan ook wel niet meer in zitten.

        N2O4 valt al snel uiteen tot NO2 , een roodbruin gas.
        UDMH ruikt scherp naar Ammoniak.
        Beide stoffen hebben dus eigenschappen die de ongeletterde boer wel enigszins op afstand zullen houden, … [ als die stoffen nog aanwezig zijn ]

        🙂 Groet, Paul

        NB het ‘bos’ op de foto ziet er niet erg toegetakeld uit…

        • Martin Schoenmaker zegt

          Die holle buis, werd pas een holle buis NADAT deze de grond raakte. Daarvoor was het een afgesloten holle buis.

          • Het kan best zijn dat je daar gelijk in hebt.

            Maar ik heb toch ooit eens beelden gezien van het afwerpen van de eerste trap(?) van een Saturnusraket(?). Dat was wel degelijk een holle buis, waar doorheen je ‘gewoon’ de Aarde op de achtergrond zag… ? 😕

            Ik heb even gegoogled:
            http://3.bp.blogspot.com/-_0z6AzaaTi0/T43ZxL13xgI/AAAAAAAAAbc/yTezjsRdoPU/s1600/Ap6-68-HC-191.jpg
            http://1.bp.blogspot.com/-AR4AYCKmHB0/T43ae2qWuFI/AAAAAAAAAb0/lQha_39aEC4/s1600/Apollo6Interstage.jpg

            Misschien is dat oude technologie?

            Groet, Paul

          • Volgens mij is dit niet de eerste trap van de raket, maar de verbindingsring
            tussen de eerste en de tweede trap op de foto’s.

            http://youtu.be/i8OiXKwdWMk
            Kijk bij 3.50 min.

          • Martin Schoenmaker zegt

            Wat Mardi zegt inderdaad. Die holle buis (eigenlijk een ring) is de Interstage Adapter. Deze verbindt de eerste en tweede trap met elkaar en dekt de motoren van de tweede trap af tot het moment vlak na ‘1st separation’.

            Wat je op 3:56 in het fantastische filmpje (met irritante muziek…) ziet ‘wegdrijven’ is de first stage. Niet bepaald een holle buis dus. Je kijkt tegen de bovenkant aan van de vloeibare zuurstof tank van de eerste trap nadat daar in 168 seconden 1.3 miljoen liter uit verbruikt is.

            Die Interstage Adapter heeft overigens wel een belangrijke taak VOORDAT deze afgestoten wordt, want aan de buitenzijde zitten kleine motoren (‘ullage engines’) die de rest van de raket even een duwtje geven voordat de motoren van de tweede trap gestart kunnen worden. Dit is bedoeld om de gewichtloze brandstof richting de ‘fuel-intake’ van de motoren te dwingen. Eenmaal gestart kan de Interstage Adapter afgestoten worden. Dat verklaart ook waarom het ding in brand lijkt te staan op de beelden. Dit is namelijk het effect van de motoren van de tweede trap op de Interstage Adapter.

            Zie overigens dit geweldige filmpje van de binnenkant (!) van een tank in een Saturn-1 raket. Let vooral op wat er gebeurt na het uitschakelen van de motoren!

            Bron: http://history.msfc.nasa.gov/saturn_apollo/documents/Second_Stage.pdf

          • Bedankt, weer wat geleerd. 🙂

            [ Heb ik dus jarenlang met ‘de verkeerde beelden’ rondgelopen… 🙁 ]

            Groet, Paul

          • Oeps, dan zullen we maar hopen dat geur en kleur van vrijkomende dampen het publiek op afstand hebben gehouden.
            [ Op middelste foto, linksboven. Is dat een stofwolk, of zijn dat nitreuze dampen ( NO2 / NOx )…?

            Groet, Paul

  2. Ik maak me sterk dat die raketrappen daar altijd op land chrashlanden. Het Xichang Satellite Launch Center ligt meer dan 1000 km. van zee. Rakettrappen vallen binnen een paar 100 km. terug. Normaliter word er echter een wat leger plekje uitgezocht. Kazachstan ligt ook bezaaid met ruimtevaartpuin.

  3. Martin Schoenmaker zegt

    Bizar hoe intact die rakettrap nog is na de ‘landing’. Vooral omdat in de eerste foto te zien is dat deze zo goed als verticaal neerkwam…

    • Martin Schoenmaker zegt

      Zag in commentaren op een site iemand suggereren dat dit China’s poging was om een 1st stage te laten soft-landen… Het was maar een grapje van de desbetreffende persoon, maar het blijft wel apart dat die rakettrap zo intact is.

      • Door de luchtweerstand komt het vanzelf als een pijl naar beneden. Ik denk dat we voor het gemak de valsnelheid van die trap kunnen vergelijken met de eindsnelheid die een skydiver zou behalen (hoofd omlaag, parashute nog dicht) en dat is een dikke 300km/uur. Ik zou ook wat meer kleine en verwrongen brokstukken verwachten na zo’n crash. Vooral als ik het vergelijk met b.v. een botsproef van een auto met 100km/uur. Misschien dat zo’n holle buis toch nog zoveel luchtweerstand heeft dat het met een veel lagere snelheid neerkwam. In ieder geval is het dorp een flinke rijstpan rijker voor het volgende dorpsfeest 🙂

Speak Your Mind

*