Site pictogram Astroblogs

Satellietstelsels van Melkweg zijn groter dan verwacht

Credit: K. Olsen (NOAO/AURA/NSF), SMASH team, Roger Smith, and McClure-Griffiths.

De Magelhaanse Wolken zijn de grootste en helderste satellietstelsels van onze Melkweg. Ze vormen een opvallende verschijning aan de sterrenhemel van het zuidelijke halfrond en zijn gemakkelijk met het blote oog zichtbaar. Ze zien eruit als wazige vlekjes die in het verlengde liggen van het vlak van de Melkweg – bijna alsof het afgeknipte delen zijn van ons eigen sterrenstelsel. In het kader van het SMASH-onderzoek [1]Survey of the MAgellanic Stellar History heeft men getracht de beide Wolken in ongeëvenaard detail in beeld te brengen. Aan de hand van de gegevens heeft men nu sterren gevonden op grote afstand van de Wolken, maar die er desondanks tóch deel van uitmaken. Dat betekent dat beide dwergstelsels veel groter moeten zijn dan gedacht. De Grote Magelhaanse Wolk blijkt, met een omvang van 55.000 lichtjaar, bijvoorbeeld twee keer groter te zijn dan gedacht!! Het onderzoek is trouwens nog lang niet klaar – de komende jaren zal de structuur van de Wolken nog beter bepaald worden en daarnaast zal men ook de telescopen gaan richting op de Magelhaanse Stroom – een gasbrug die beide Wolken met elkaar én met de Melkweg verbinden. Aan de hand daarvan hoopt men meer te weten te komen over de geschiedenis van de Wolken. Bron: National Optical Radio Astronomy Observatory.

1 Survey of the MAgellanic Stellar History