28 maart 2024

Schaduwspel vertekent planeetvormende schijf

Credit: Universidad de Chile/MAD

Chileense astronomen hebben een plausibele verklaring gevonden voor twee merkwaardige donkere structuren in de planeetvormende schijf rond de ster HD142527. Het lijken simpelweg schaduwen te zijn. Planeten ontstaan uit de schijven van gas en stof rond jonge sterren. Verondersteld werd dat zo’n protoplanetaire schijf doorgaans min of meer vlak is. Maar bij HD142527, een ster op 457 lichtjaar van de aarde, lijkt dat niet het geval te zijn. Wanneer zich in een protoplanetaire schijf een grote planeet begint te vormen, veegt deze het gas en stof langs zijn omloopbaan op. Hierdoor ontstaat een lege gordel in de schijf. Bij HD142527 is die leemte extreem breed, mogelijk omdat zich hier meerdere Jupiterachtige planeten hebben gevormd. De leemte deelt de schijf rond HD142527 in tweeën.

Het binnendeel heeft een omtrek die overeenkomt met de omloopbaan van Saturnus in ons eigen zonnestelsel. Het buitendeel begint op een veertien keer zo grote afstand van de ster. In 2011 werd ontdekt dat de ‘buitenschijf’ twee donkere inkepingen vertoont. Met behulp van computermodellen hebben astronomen van de universiteit van Chili nu laten zien wat de oorzaak van deze donkere plekken is. Doordat de binnenschijf een hoek van ongeveer 70 graden met de buitenschijf maakt, werpt hij zijn schaduw op de buitenschijf. Hoe deze configuratie is ontstaan, is nog onduidelijk. Bron: Astronomie.nl.

1. lekker soundje , ps hoe is het afgelopen met de top list, ik heb daar verder niets meer over terug gehoord 🙁