Site pictogram Astroblogs

Astronomen bootsen ‘gammaflitsen’ na

Illustratie van een gammaflits. Credit: Mary Pat Hrybyk-Keith and John Jones/Swift/NASA.

Nieuwe computersimulaties geven meer inzicht in de meest energierijke verschijnselen in het heelal: de zogeheten gammaflitsen. Een van de conclusies van het onderzoek is dat bij deze explosies waarschijnlijk minder neutrino’s vrijkomen dan tot nu werd aangenomen (Nature Communications, 10 april).Een gammaflits ontstaat wanneer een extreem zware ster aan het eind van zijn korte bestaan als supernova explodeert. Het krachtige magnetische veld van de ster bundelt de meeste energie die bij de explosie vrijkomt tot twee jets van energierijke deeltjes, die met bijna de snelheid van het licht het heelal in worden geblazen.Door middel van computersimulaties heeft een internationaal team van wetenschappers onderzocht wat zich in zo’n jet afspeelt. Hun model gaat uit van jets waarin de hete materie niet gelijkmatig is verdeeld en met verschillende snelheden beweegt. Hierdoor treden allerlei botsingen binnen de jets op. Bij deze botsingen ontstaat een mengsel van neutrino’s, kosmische straling en gammastraling. Aan het begin van de jets, waar de dichtheid het grootst is, hebben neutrino’s de overhand. Verderop wordt voornamelijk kosmische straling geproduceerd en uiteindelijk bestaat het ‘schroot’ voornamelijk uit gammastraling.Wat er precies op aarde aankomt, is afhankelijk van de energie die bij de explosie vrijkomt en van de afstand van de ster. De computerberekeningen geven aan dat maar weinig neutrino’s van gammaflitsen de aarde bereiken – te weinig om met de huidige ‘neutrinotelescopen’ te kunnen waarnemen. Het wachten is op de volgende generatie van neutrinodetectoren, zoals de IceCube-Gen-2.Bron: Astronomie.nl