29 maart 2024

Astronomen vinden piepjong super-stervormingsgebied in het jonge universum

jong stervormingsgebied jonge universum

Astronomen hebben een piepjong stervormingsgebied ontdekt in een sterrenstelsel op maar liefst 11 miljard lichtjaar afstand. Dat betekent dat we het sterrenstelsel zien zoals het er een paar miljard jaar na de oerknal uitzag. Het stervormingsgebied is minder dan 10 miljoen jaar oud en is hiermee het jongste stervormingsgebied dat ooit is aangetroffen in het verre universum.Toen het heelal zo’n 3 miljard jaar oud was, waren sterrenstelsels behoorlijk anders dan vandaag de dag – onregelmatiger van vorm en veel rijker aan gas. Vandaar dat stervormingsgebieden in het jonge universum veel groter en feller plegen te zijn dan in het lokale universum. Het stervormingsgebied in kwestie bevat vele jonge sterren en daarnaast nog zo’n miljard zonnemassa’s aan gas. Binnen de gaswolk worden zo’n 30 sterren per jaar geboren en daarmee is die ene gaswolk verantwoordelijk voor de helft van de gehele stervorming in het moederstelsel. De gaswolk is honderden lichtjaren lang en heeft dusdanige eigenschappen, dat het in staat is om de feedback van sterrenwinden en supernovae te overleven. Astronomen schatten dat de gaswolk een paar honderd miljoen jaar kan blijven bestaan en dat is interessant. Binnen dat tijdsbestek zou het hele stervormingsgebied kunnen migreren naar de binnendelen van het sterrenstelsel. Daar aangekomen, zal het een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de massa van de galactische bulge (de sfeervormige centrale verdikking in het midden van een schijfstelsel) én aan de groei van het supermassieve zwarte gat. Bron: CEA Service d’Astrophysique.