28 maart 2024

Astronomen zien sterren buiten sterrenstelsels ontploffen

Credit: Melissa Graham, CFHT and HST/Berkeley

Dankzij de Hubble-ruimtetelescoop hebben astronomen drie bijzondere supernova’s ontdekt. Het drietal is namelijk “afgegaan” in de koude leegte van de intergalactische ruimte! De meeste supernovae kunnen daarentegen gevonden worden binnen sterrenstelsels, enorme eilanden van vele miljarden sterren, waarvan er gemiddeld één per jaar als supernova ontploft. Supernovae buiten sterrenstelsels zijn ontzettend zeldzaam: de drie sterren die ontploft zijn moeten eenzaam zijn geweest.

Credit: Melissa Graham, CFHT and HST.

De sterren zijn vermoedelijk miljoenen jaren geleden uit hun moederstelsel geslingerd en hebben voortaan deel uitgemaakt van een dunbevolkte populatie van zogenaamde intracluster-sterren. Hoewel intracluster-sterren relatief zeldzaam zijn in de omgeving van de Melkweg, kunnen ze wel tien procent van het totale aantal sterren uitmaken in massieve clusters van sterrenstelsels. In dit soort clusters zijn botsingen tussen sterrenstelsels namelijk vrij algemeen en bij zo’n botsing kan wel twintig procent van het totale aantal sterren in de stelsels weggeslingerd worden. Deze sterren verlaten dan hun moederstelsel, maar blijven wel onderdeel uitmaken van de cluster. De eenzame sterren zijn te lichtzwak om waargenomen te worden, tenzij ze natuurlijk ontploffen als supernova. Het is voor het eerst dat supernovae van het type Ia zijn waargenomen buiten sterrenstelsels en het licht van deze ontploffende sterren kan gebruikt worden om meer te weten te komen over de eigenschappen van de intergalactische ruimte. Bron: University of California