9 december 2024

Marsrover Curiosity tobt met beschadigingen aan z’n wielen

Curiosity_Wheel_tread

De NASA is nog niet bekomen van de schrik rondom de ruimteverkenner New Horizons, die tien dagen voor de aankomst bij Pluto plotseling in safe mode geraakte, of een volgend probleem dient zich al weer aan: de wielen van Marsrover Curiosity raken behoorlijk beschadigd. Helemaal nieuw is dat niet, want van de zes aluminium wielen waarmee ‘ie sinds 6 augustus 2012 rondtuft op de Rode Planeet zijn de twee voorste al heel lang beschadigd, maar nu de middelste twee ook flinke beschadigingen vertonen gaat men zich een tikkeltje zorgen maken. De wielen zijn ieder 50 cm in diameter en 40 cm breed en ze zijn voorzien van een soort kammen, die er zigzaggend /\/\/\/\ uitzien en die voor de grip

Share

Comments

  1. Enceladus zegt

    Ik heb de indruk dat de wielen van Curiosity veel sneller slijten dan van zijn twee voorgangers.
    Is men bij het ontwerpen van deze wielen misschien wat te zuinig geweest om gewicht te besparen?

    groet,
    Gert (Enceladus)

    • Obelix zegt

      Of verkeerde materiaal keuze?

      Rubber, welke bij lage temperatuur nog goed blijft, was wellicht een beter alternatief voor dit rotsachtige terrein.

      [ De zig-zag W , die voor sterkte (en grip) moeten zorgen, lopen van slechts van links naar rechts.
      Een scheur kan dus ook zo van Links naar rechts door lopen, met alle gevolgen van dien. 🙁 ]

      Groet, Paul

  2. Folkert zegt

    Zwak kun je wel zeggen en niet alleen van de banden.
    Obelix heeft het helemaal goed gezien met zijn punt van Li naar RE.
    Zouden ze het dan tijdens testen onder aardse condities (zwaartekracht) dan
    wel goed hebben gedaan?
    Voortaan eerst maar KWS naar Mars sturen.

    • gert1904 zegt

      De scheuren kunnen moeilijk van links naar rechts doorlopen. Aan de binnenzijde van ieder wiel zitten twee ringen, waar de spaken aan worden bevestigd. Een wiel, inclusief de twee ringen, wordt uit één blok aluminium vervaardigd.

      Een interessant blog (van augustus vorig jaar) door Emily Lakdawalla over dit onderwerp:

      http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2014/08190630-curiosity-wheel-damage.html

      • Obelix zegt

        Als dat zo is , ik neem aan dat jij gelijk hebt (mijn info is beperkt) , lijkt me dat er niet een heel groot probleem is. Als het wiel rij-oppervlak totaal weg zou zijn, hou je een soort tandwiel over.

        Kan dat (nieuwe situatie) tandwiel dan niet de Curiosity door de woestijn heen bewegen… 😕

        – Wat gaten in het oppervlak van die wielen kan toch geen probleem zijn? Het zijn tenslotte geen luchtbanden.

        = = = =

        Volgens mij heb ik indertijd bij Chriet Titulaer (?) nog een item gezien over het nog te kiezen ‘bewegingsmechanisme’ . Een ander ontwerp was een zes- of achtpotige robot.
        Als men daarvoor had gekozen, waren de banden natuurlijk nooit ‘lek’ geweest. 😉

        – –

        Groet, Paul

  3. rudiev zegt

    Achteraf makkelijk praten natuurlijk, maar ze hadden aan de binnenkant van de banden nog een extra rubbere laag aan moeten brengen van bijvoorbeeld zo’n 2 cm of een inch dik zodat je nooit een gat in je band kan krijgen en die had ook het verder scheuren kunnen voorkomen. Maar aan de andere kant twijfel ik of ik het zo makkelijk beter kan weten dan alle ingenieurs bij nasa. 🙂

  4. Enceladus zegt

    Tja, Opportunity rolt al elfeneenhalfjaar rond op Mars (menig auto op Aarde haalt dat niet eens), dus een degelijk ontwerp maken kunnen ze echt wel bij NASA. Ik ben bang dat ze deze keer iets te revolutionair zijn geweest. Voor de volgende rover misschien toch maar een wat conservatiever ontwerp?

    groet,
    Gert (Enceladus)

Speak Your Mind

*