29 maart 2024

Chili en La Palma gekozen als locaties voor grote gammatelescoop

Illustratie van een deel van de Cherenkov Telescope Array. (CTAO)

De Cherenkov Telescope Array (CTA), een internationaal project waaraan ook Nederland bijdraagt, komt te staan in het noorden van Chili en op het Canarische eiland La Palma. Dat heeft de CTA Resource Board bekendgemaakt. De twee locaties krijgen de voorkeur boven die in Namibië en Mexico. De CTA zal gaan bestaan uit 120 telescopen, waarvan er 100 dicht bij de Europese sterrenwacht op Paranal komen te staan, verspreid over een oppervlakte van 3 vierkante kilometer. De overige twintig komen op de locatie van de Instituto Astrofisica de Canarias Observatorio del Roque de los Muchachos. De gesegmenteerde spiegels van de telescopen krijgen afmetingen variërend van 4 tot 24 meter. Daarmee wordt de CTA vele malen groter dan bestaande Cherenkov-telescopen, zoals de H.E.S.S. in Namibië. De instrumenten zijn bedoeld om de lichtflitsjes te registreren die ontstaan wanneer zeer energierijke gammastraling uit het heelal de aardatmosfeer binnenkomt. Deze straling is afkomstig van objecten als supernova’s, pulsars en actieve zwarte gaten in de kernen van sterrenstelsels, maar ook de zogeheten donkere materie kan een bron zijn. Bron: Astronomie.nl.