Site pictogram Astroblogs

Bruine dwergen ontstaan op dezelfde manier als andere sterren

Impressie van een embryonale bruine dwerg met polaire straalstromen (“jets”). Credit: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF.

Astronomen hebben jets van uitgestoten materiaal aangetroffen bij een embryonale bruine dwergster. Dergelijke polaire straalstromen worden ook aangetroffen bij grotere embryonale sterren (sterren die nog omgeven zijn door een cocon van stof en nog niet helemaal “af” zijn). Schijnbaar ontstaan bruine dwergen – “mislukte” sterren met onvoldoende massa voor waterstoffusie – dus op soortgelijke wijze als “echte” sterren. De polaire straalstromen zijn gevonden in een stervormingsgebied op een afstand van 450 lichtjaar, in de richting van het sterrenbeeld Stier. De straalstromen of jets zijn afkomstig van een piepjong object met onvoldoende massa om ooit een volwaardige ster te worden: een bruine dwerg dus. Sommige astronomen waren van mening dat bruine dwergen op soortgelijke wijze als planeten zouden ontstaan: vanuit een wervelende schijf van materiaal rondom een grotere ster. In dat geval zouden er géén polaire straalstromen moeten zijn. Het feit dat met de VLB-radiotelescopen wel degelijk jets gevonden zijn, betekent dat slechts één conclusie mogelijk is: het proces waarmee bruine dwergen ontstaan is een verkleinde versie van hetzelfde proces waarmee grotere sterren ontstaan. Trouwens, even een persoonlijke noot: het is natuurlijk mogelijk dat bruine dwergen op meerdere manieren kunnen ontstaan, dus ik vind de conclusie van het onderzoek een beetje kort door de bocht 😉 Bron: National Radio Astronomy Observatory.