28 maart 2024

Astronomen ontdekken koude planeet via microlens-methode

Credit: NASA, ESA, and A. Feild (STScI).

Astronomen hebben een planeet ontdekt via een bijzondere techniek – de zogenaamde microlens. Hierbij zal een voorgrondster het licht versterken van een achtergrondster, als de twee sterren, gezien vanaf de aarde, precies op één lijn staan. Als de voorgrondster planeten heeft, zullen ook die het lichtsignaal van de achtergrondster versterken, maar dan veel minder uitgesproken. Aan de hand van de precieze timing en helderheid van deze lichtversterking  kunnen astronomen meer te weten komen over de voorgrondster én diens planeten. Het toepassen van de microlenstechniek is belangrijk, omdat hiermee planeten in ruime omloopbanen gevonden kunnen worden. Bij andere, meer gangbare, technieken zoals de overgangsmethode (transit) en de wiebelmethode (radial velocity) is dat veel lastiger – die technieken zijn vooral gevoelig voor planeten in kleine omloopbanen. Hoe dan ook, de gevonden planeet is een Uranus-achtige ijsreus van 15 aardmassa’s. De afstand tot de moederster, die zo’n 70 procent massiever is dan de zon, bedraagt zo’n 600 miljoen kilometer en dat is vergelijkbaar met de afstand tussen Jupiter en de zon. Bron: HubbleSite.

Dat is goed nieuws, want het vergroot de kans dat we planetenstelsels zullen vinden die lijken op het onze. Ik durf er wel wat onder te verwedden dat straks blijkt dat ook ons zonnestelsel maar heel gewoontjes is.