Site pictogram Astroblogs

Geef namen aan sterren en planeten met de NameExoWorlds wedstrijd

Credit: IAU.

Deze week is de internationale NameExoWorlds wedstrijd gestart, waarmee het publiek in de gelegenheid wordt gesteld om te stemmen op namen voor twintig planetaire systemen. De wedstrijd is georganiseerd door de Internationale Astronomische Unie – de enige organisatie die namen kan geven aan hemelobjecten – samen met de Zooniverse en hierbij kan niet alleen gestemd worden op namen voor exoplaneten, maar ook voor sterren. Het gaat om 32 exoplaneten en 15 sterren, die met deze wedstrijd van een echte naam gaan worden voorzien, de sterren bij vijf planetaire systemen hebben al een historische naam en die doen niet mee. Het gaat bijvoorbeeld om de ster 47 Ursae Majoris, een ster van magnitude 5,1 in het sterrenbeeld Grote Beer en z’n twee exoplaneten 47 Ursae Majoris b en 47 Ursae Majoris c, die mogen allemaal een nieuwe naam krijgen. Je kunt bij de wedstrijd kiezen uit namen die eerder door astronomische organisaties uit 45 landen voorgeselecteerd waren. Met de Astroblogs hebben we gepoogd daar ook aan mee te doen, maar door vreemde selectiecriteria kwamen we daar helaas niet voor in aanmerking. Maar goed, iedereen kan vanaf nu meedoen met NameExoWorlds en dat kan tot 31 oktober 2015 om 23.59 uur ’s avonds. Op het moment dat ik dit schrijf zijn er al 97.608 uitgebrachte stemmen. Half november wordt de uitslag bekendgemaakt. Bron: IAU.