20 maart 2019

De eerste delen van de Orion capsule voor Exploration Mission-1 (EM-1) zijn gelast

De NASA is weer een klein stapje dichterbij een bemande missie naar Mars gekomen. Afgelopen zaterdag werden in de Michoud Assembly Facility in New Orleans (VS) de eerste delen aan elkaar gelast van de Orion capsule, die volgens de planning op 30 september 2018 met de Exploration Mission-1 (EM-1) de ruimte in zal gaan. Het gaat om de zogeheten primaire structuur van de Orion, de uit zeven delen bestaande drukcabine van de capsule. Hieronder zie je een overzicht met die delen – dubbelklikken om te verorioniseren.

Er is al eens een Orion capsule de ruimte in gegaan, december vorig jaar met de Exploration Flight Test-1 (EFT-1), maar dat was een testmodel, die met de Delta IV raket werd gelanceerd. Met EM-1 moet voor het eerst NASA’s Space Launch System (SLS) raket worden gebruikt, die momenteel wordt gebouwd. Hieronder een video waarin je een indruk krijgt van EM-1, die zoals gezegd 30 september 2018 van start moet gaan – schrijf ‘t in je agenda!

Uiteindelijk wil men met de SLS/Orion combinatie astronauten voor lange missies de ruimte in sturen, richting de maan (2021), een planetoïde (2025) en zelfs Mars (jaren ’30). Bron: NASA.

Reacties

  1. Enceladus http://Enceladus zegt

    Grappig, die raketgeluiden in de ruimte. ‘In space no one can hear you scream’, dus die raketten kunnen nog zo hun best doen, niemand zal het ooit horen.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    • Dat is het geluid dat de astronauten binnen horen. 😁

      • Enceladus http://Enceladus zegt

        O ja? Nou, de gemiddelde auto heeft gelukkig betere geluidsisolatie. Die arme astronauten toch, halen ze Mars levend, zijn ze stokdoof geworden… 😉

        groet,
        Gert (Enceladus)

        • http://Jan%20Brandt zegt

          ECHTE auto’s hebben, gelukkig, GEEN geluidsisolatie…blijkbaar net zoals ECHTE ruimtevaartuigen….Doe er mij dus maar eend(t)je…hihi!!

  2. http://Wim zegt

    Hoi,
    Met zo’ n kleine capsule kan je toch nooit met 4 man naar mars? En terug.
    Groeten, Wim

    • Ja klopt, daarvoor is de Orion capsule te klein. De ‘overtocht’ naar Mars moet worden gemaakt met de Mars Transfer Vehicle Copernicus, waar de Orion deel van uitmaakt. Wellicht dat ik daar een blogje aan wijd binnenkort.

  3. Martin Schoenmaker http://Martin%20Schoenmaker zegt

    Voor je het weet is Orion af gelast….

  4. http://Snee84 zegt

    Word de orion nou met de hand gelast? Ik zag een aantal jaar geleden in een promo filmpje dat de orion een soort revolutie zou gaan ontketenen in het gebruik van volautomatische assemblage (robots).

    Anyway, hier een mooie PDF. Hmm, de link word voor Spam aangezien. Google op deze keywords en je komt er ook:’pdf next generation spacecraft’

    • http://Snee84 zegt

      Dit komt uit die PDF.

      First used by NASA on the space shuttle’s external
      tank, next-generation friction stir welding is now being
      used to build the Orion spacecraft at NASA’s Michoud
      Assembly Facility.
      The Michoud welding team employs a self-reacting
      friction stir weld technique that produces superior
      bonds and allows for the joining of aluminum-lithium
      alloys that cannot be welded by traditional means. The
      process uses frictional heat to transform the metals
      from a solid state to a plastic-like state before reaching
      the melting point, and then stirs them together under
      pressure to complete the bond. This type of welding
      ensures optimal structural integrity for the harsh
      environments of space fl ight.
      The welds take place on a Universal Weld System
      II (UWS II) which is part of the National Center for
      Advanced Manufacturing, managed by the University
      of New Orleans in partnership with NASA and the State
      of Louisiana. The UWS II includes a 22-foot diameter
      turntable, friction stir weld head and a modular t-grid
      fl oor. The system affords virtually unlimited fi ve-axis
      welding on fi xture-mounted hardware. In April 2010,
      the Michoud team completed a noteworthy 445-inch
      circumferential weld, joining the forward cone assembly
      and crew tunnel to the aft assembly which completed
      the structural framework of the spacecraft.
      The Welding Institute is a British research and
      technology organization that designed and
      patented this innovative welding process, which
      is applicable to aerospace, shipbuilding, aircraft
      and automotive industries.

  5. http://Marco%20de%20Kock zegt

    Ik moet het allemaal nog zien, straks weer een andere president en die trekt de stekker er weer uit of er is weer uitstel. Ik geloof het nog steeds niet, het is een ouderwets ogend principe en totaal niet vernieuwend. Ik denk nog steeds dat de commerciële of het overneemt of gewoon eerder op Mars is. De NASA en de AMerikaanse overheid zijn doorlopend tijd aan het rekken en steeds vinden “ze” weer iets waardoor er weer uitstel is. Eerst zien dan geloven…

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: