29 maart 2024

De aarde is wellicht eerder ontstaan dan 92% van de overige aarde-achtige planeten

many earths

Het feit dat we geen enkel signaal hebben opgevangen van een buitenaardse beschaving blijft een opmerkelijk probleem. Deze zogenaamde Fermi-paradox valt lastig

1. quote
    Dat bewijs zal in de komende 100 miljard jaar volledig zijn uitgewist door de expansie van het universum. Toekomstige beschavingen zullen dus geen idee hebben hoe het allemaal begonnen is. Wellicht wordt het onze taak om ze dat te leren?
    end quote
    Leuke tegenstelling. de expansie van het universum en dat wij dan toekomstige buitenaardse beschavingen iets moeten gaan leren. Volgens mij gaat dat ook niet lukken omdat al die toekomstige buitenaardse beschavingen met dezelfde snelheid mee gaan in de expansie van het universum. Of te wel, een mogelijke kandidaat die we nu met nog veel problemen zouden kunnen bereiken zal tegen die tijd dat we spreken over beschaving al zover van ons verwijderd zijn dat communicatie of even op de koffie gaan totaal onmogelijk wordt vanwege de enorm toegenomen reisafstand.

• Die nog te vormen sterren en planeten zullen gevormd worden
      – ín ons melkwegstelsel
      – of tussen hier en de Andromeda nevel…
      – en op heel veel plaatsen die nu al te ver weg zijn.

Momenteel lijkt alles te ver weg om mee te communiceren, laat staan of er wel toehoorders zijn. 😕
      – Maar het is niet onmogelijk dat Homo sapiens de Melkweg gaat koloniseren.
      – Ondanks de expansie van het Heelal, komt Andromeda jaarlijks naar ons toe! Op ‘korte’ afstand is de zwaartekracht sterker dan de expansie(drift).

Indien H. sapiens het overleeft en er voor kiest, is het helemaal niet uitgesloten dat we andere beschavingen tegenkomen en hun desgewenst van alles leert. 🙂

2. De Fermi-paradox gaat uit van :
    a) de leeftijd van het Heelal
    b) de ‘oneindige’ grootte van het Heelal.

Dan kun je de paradox niet meer omzeilen door te stellen dat wij de eerste zijn!
    De oplossing ligt in het feit dat aanname’s van de paradox onjuist zijn : er is dus geen paradox !

Ook is de opmerking dat 92% van de aardachtige planeten nog toekomst is, kan misschien wel waar zijn, maar geen oplossing : De Drake-vergelijking rekent met het huidige/werkelijke aantal sterren/planeten.

Het heelal is, met zijn bijna 14 miljard jaar, misschien te jong !
    Misschien zijn wij de eersten.
    Maar misschien willen ‘die anderen’ helemaal niet communiceren? Stel dat er een paar duizend jaar geleden een verschrikkelijke space-oorlog heeft gewoed : zijn zij allen dood, of heel voorzichtig geworden?

Hoe ver zijn onze radio-uitzendingen reeds gekomen (ca. 100 lj.) en hoeveel beschavingen zouden er in een bol van 50 lj. zitten die ons al een berichtje terug hadden kunnen zenden. (Hebben we toen wel voldoende opgelet?

Het komt op mij over dat H. sapiens een beetje ongeduldig is, zoals een klein kind. 😀

Prettige avond, Paul 😉

3. Net zoals ons Melkwegstelsel één sterrenstelsel in een zee van sterrenstelsels is, zijn er waarschijnlijk ook veel meer universa in het zogenoemde multiversum. In een nieuw paper beweren wetenschappers dat andere heelallen mogelijk een gunstiger ‘klimaat’ hebben voor leven, waardoor er meer leven voorkomt dan in ons eigen universum.

4. [quote]Het feit dat we geen enkel signaal hebben opgevangen van een buitenaardse beschaving blijft een opmerkelijk probleem.[/quote]