28 maart 2024

Mega-cluster van sterrenstelsels in het jonge universum ontdekt

De cluster van sterrenstelsels MOO J1142+1527. credit: NASA/JPL-Caltech/Gemini/CARMA

Astronomen hebben met behulp van de Spitzer-ruimtetelescoop en de Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) een gigantische cluster van sterrenstelsels ontdekt in het verre universum. De cluster staat op een afstand van 8,5 miljard lichtjaar en is de grootste structuur die ooit op een dergelijke afstand ontdekt is. Hoe ontstaan clusters en hoe evolueren ze? Hoe zagen ze er miljarden jaren geleden uit? Om deze vragen te beantwoorden, kijken astronomen terug in de tijd. Dat kan doordat het licht tijd nodig heeft om ons te bereiken. Als we een object op 8,5 miljard lichtjaar afstand waarnemen, dan zien we dat object dus zoals het er 8,5 miljard jaar geleden uitzag.Als het licht van verre clusters op weg is naar ons, dan wordt dat licht uitgerekt naar langere, infrarode golflengtes als gevolg van de expansie van de ruimte. Vandaar dat men gebruik maakt van infraroodtelescopen, zoals Spitzer en WISE, om dit soort objecten te ontdekken. In totaal heeft men zo’n 200 verre clusters ontdekt in het kader van de “Massive and Distant Clusters of WiSE Survey“. In tegenstelling tot WISE kan Spitzer niet de hele hemel afspeuren, maar hij levert wel veel meer detail.Bij de waarnemingen werd één cluster ontdekt, MOO J1142+1527, die veel massiever was dan de rest. Gebaseerd op onze kennis van de evolutie van clusters, is die cluster waarschijnlijk één van de slechts vijf megaclusters die destijds bestonden in het waarneembare universum. Bron: NASA.