Het zal je niet zijn ontgaan. Astronomen hebben, aan de hand van de omloopbanen van bepaalde ijsdwergen in de Kuipergordel, sterke aanwijzingen gevonden voor het bestaan van een grote
Astronomisch nieuws, wetenswaardigheden én persoonlijke opinies
Het zal je niet zijn ontgaan. Astronomen hebben, aan de hand van de omloopbanen van bepaalde ijsdwergen in de Kuipergordel, sterke aanwijzingen gevonden voor het bestaan van een grote
Copyright © 2024 · Genesis Framework · WordPress · Log in
De Beatles wisten al van deze planeet in 1968 op hun album revolution, dat is toch geen toeval….
https://www.youtube.com/watch?v=k-NwzozflCQ
Veel te vaak wordt in Nederlandse vertalngen het woord “bewijs” gebruikt als vertaling van het Engelse “evidence”. Dat klopt niet. Met “evidence” wordt (buiten de rechtszaal) vrijwel altijd “aanwijzingen” bedoeld, die uiteindelijk tot bewijs (“proof”) moeten leiden.
De Engelse artikelen op het internet zijn dan ook duidelijk: de baananomalieën van de dwergplaneten KUNNEN worden verklaard door de postulatie van een negende planeet, maar het kan ook een ander fenomeen zijn. Bewijs volgt pas als we die veronderstelde planeet ook echt zien.
Dit artikel beantwoordt de vraag die ik hier had 😀.
Ik had gisteren een kleine berekening gemaakt:
– Neptunus heeft volgens de Wikipedia magnitude magnitude +8.02 tot 7.78
– planeet IX is kleiner dan Neptunus, bijvoorbeeld 0.5
– planeet IX heeft dezelfde albedo als Neptunus (mijn aanname)
– planeet IX staat 20x verder van de Zon als Neptunus
waarmee planeet IX een faktor 2 * 20^4 = 320.000 keer zwakker zou zijn dan Neptunus. Dat zijn 13.7 magnitudes. De helderheid van planeet IX komt uit op magnitude 8.0 + 13.7 = +21.7.
Volgens deze blog valt dat binnen de huidige mogelijkheden van waarnemen. Mooi!
Drie van de vier gasreuzen stralen meer energie ui dan ze ontvangen van de Zon. Als planeet-9 dat nu ook zou doen, helpt het een beetje http://coolcosmos.ipac.caltech.edu/cosmic_classroom/cosmic_reference/planets.html
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar dat is volgens mij vooral infrarood. Mijn berekening was vooral bedoeld als eerste schatting.
En een prima berekening, daar wil ik geen afbreuk aan doen. Was meer algemeen bedoeld m.b.t. de mogelijkheden om “9” te kunnen vinden
“Het enige wat we moeten doen, is een flink deel van de sterrenhemel afspeuren (zo’n 2000 tot 4000 vierkante hemelgraden) en dat kan met bijvoorbeeld de Subaru-telescoop op Hawai’i in zo’n 50 nachten gedaan worden.”
Dat klinkt alsof we binnen een paar maanden weten waar we aan toe zijn, maar is het niet zo dat de waarnemingstijd van die telescoop tijden vooruit al is volgeboekt? Ik bedoel maar: men zal toch niet alles zomaar aan de kant schuiven om nu 50 nachten aan een stuk te gaan jagen op ‘Planeet 9’? Of toch wel?
groet,
Gert (Enceladus)
Een extra planeet kan natuurlijk ook meteen de Pioneer anomaly verklaren, waar men naarstig op zoek is naar een onbekende gravitatiebron. Mischien is die baanafwijking wel te rijmen met deze nieuwkomer als extra bewijs.
zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Pioneer_anomaly
“Upon very close examination of navigational data, the spacecraft were found to be slowing slightly more than expected.”
Dan zou die planeet zich globaal tussen de Zon en de Pioneers moeten bevinden. Daar zijn de pioneers niet ver genoeg voor verwijderd van de Zon. En een zware planeet verder weg zou de vertraging (door de Zon) juist tegenwerken.
Als de planeet zich achter de positie en bewegingsrichting van de pioneer bevindt, op welke plaats dan ook, zal dit voor afremming zorgen dacht ik zo.
(Zon)——<—-<———–>——>——–(Planet 9)
Door de Zon ondergaat Pioneer nog steeds vertraging, maar meer dan verwacht. Planet 9, verder weg, zou ook aan Pioneer trekken en dus de vertraging juist verminderen. Tenzij je Planet 9 tussen de Zon en Pioneer plaatst
De Pioneer Anomaly is al enige tijd geleden opgelost. Zie:
http://www.astroblogs.nl/2012/07/18/interne-warmte-blijkt-oorzaak-te-zijn-van-pioneer-anomalie/#respond
Jouw eigen link meldt dit ook … 😉
Grappig, dezelfde Mike Brown vond de planeet al in 2005, met plaatjes erbij, toen nog nr 10.
Planeten komen en gaan 🙂
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2005/29jul_planetx/
Ja maar, dat ging over de ontdekking van Eris, nog voor de officiële definitie van planeet en dwergplaneet 😉
Ik zit al hele tijd af te vragen, hoe weten we dat die planeet daadwerkelijk behoort tot onze zonnestelsel, en blijft het hier dan bij, of komen er nog meer onbekende planeten er bij, we hebben hier mee al 10 planeten, aangezien ik niet akkoord ga met het idee dat pluto te klein, telt hij voor mij als een volwaardige planeet, binnen onze stelsel.
Als die planeet rondjes draait om de zon, behoort hij dus tot het zonnestelsel 😉 Maar het zou inderdaad kunnen dat de planeet is ingevangen vanuit een ander zonnestelsel.
Als je Pluto groot genoeg vind, ga ik ervan uit dat je alle dwergplaneten groot genoeg vindt. In dat geval zijn er tussen de 14 en 25 planeten in het zonnestelsel – voor zover we nu weten 🙂
Pluto heeft inderdaad een heleboel leuke neefjes en nichtjes: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergplaneet#/media/File:EightTNOs.png
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergplaneet
Het punt is dat ‘Planeet 9′ – als deze werkelijk bestaat – er eentje van tamelijk fors formaat is.
En aangezien hij om de zon draait, hoort hij dan hoe dan ook tot ons zonnestelsel, of hij nou ingevangen is of niet. Daar over gesproken: zo’n planeet in de verre buitenwijken van ons zonnestelsel lijkt me een goede kandiaat om kwijt te raken als er ooit weer eens een andere ster dicht in de buurt komt.
groet,
Gert (Enceladus)
Hier een Q&A sessie met de planeet-9 mannen 🙂
(Loopt nog)
https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/42mxxr/iama_blank_we_are_konstantin_batygin_and_mike/
Leuk om te lezen. Ze sluiten zelf uit dat het een ingevangen planeet uit een ander stelsel zou kunnen zijn….
Dank voor die link! Erg interessant. Zojuist las ik dat als ‘Planeet 9’ wordt waargenomen deze in theorie in 20 jaar tijd bereikt zou kunnen worden door een ruimtevaartuig. Dat zou kunnen door vrijwel recht op de zon af te koersen, daar dan rakelings langs te gaan en door de zwaartekrachtzwieper die je dan krijgt, zou het in 20 jaar moeten kunnen.
Ik stel voor dat het ruimtevaartuig dat naar ‘Planeet 9’ zou gaan dan de naam Pluto-killer krijgt. 😉
groet,
Gert (Enceladus)
Dat zal niet een gewone “zwaartekrachtzwieper” (gravitational assist) zijn.…. 😀
Anders was dit ook van toepassing op de talloze hemellichamen die in hun baan dicht bij de zon komen.
Ik vermoed dat men deze vorm van een zwaartekrachtzwieper tot nu toe vermeden heeft wegens de grote kans op schade aan het ruimtevaartuig.
groet,
Gert (Enceladus)
Stralingsschade aan het ruimtevaartuig is natuurlijk een groot risico, dicht bij de Zon. Maar het bijzondere aan de bedoelde “gravity assist” is dat de motoren van de sonde op weg naar planeet X in de buurt van de Zon, onderin de potentiaalput, langdurig op volle kracht moeten branden. Dat is dus het verschil met à lle andere hemellichamen.
Ik dacht, dat zoek je wel even op! 😉
Zie:
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20100033146.pdf
Vraagje waar ik even niet uitkom.
Over deze mogelijke planeet lees ik: 500 keer zo zwaar als Pluto. Als je even rekent dan kom je uit op hetzelfde gewicht als de aarde. De planeet zou ook 10x zo groot zijn als de aarde. (ik ga er vanuit dat ze dan bedoelen 10x het volume).
Dan kom je met behulp van getallen van wikipedia uit op een dichtheid van 0,55 g/cm3. Dat is toch erg laag?
Ga ik ergens fout in mijn berekening?
10 x massa Aarde, 5000 x massa pluto
http://www.astroblogs.nl/2016/01/20/sterrenkundigen-vinden-bewijs-voor-het-bestaan-van-een-negende-planeet/
Het bestaan volgt uit zwaartekracht berekeningen en daar kunnen ze alleen een massa uit peuteren. Alleen door de dichtheid te gokken (b.v. een gemiddelde van de twee bekende ijsreuzen) zouden ze er vervolgens een grootte uit kunnen berekenen. Maar zonder waarneming is dat een beetje koffiedik kijken dus laten ze dat weg.
duidelijk.. daar ging het mis 🙂
Dank je.
http://xfacts.com/x1.htm
Toch niet deze planeet?
Nee, het gaat niét over Niburu 😉